Genel Bilgi
Kod | ELH234 |
Ad | Fiber Optik Haberleşmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilerin, değişik ışın verici, kuvvetlendirici ve foto alıcı bloklarını içeren optik fiberli haberleşme sistemleri hakkında bilgilenmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Fiber optik iletişim sistemi, optik kaynaklar, fotodedektörler, fiber optik dalga klavuzları, optik fiberlerin iletim karakteristikleri, fiber malzeme ve özellikleri, optik fiber bağlantılar ve ek kayıpları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Fiberoptik, Kablo ve Sistemler ITU-T El Kitabı, Malcolm Jonhson (Çeviri: Çiğdem ÖZŞAR, Aydın BODUR), TMMOB, 2009. 2-) Optoelektronik ve Fiber Optik, H.Selçuk VAROL, Mustafa YAĞIMLI, Beta Yayınevi, 2008.
Notlar
Ders Notu, Serdar KAŞIKCI.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Optik haberleşme ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Haberleşmede optik sistemin kullanım gereksinimlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Fiber optik kablo özelliklerini, çeşitlerini tanıyabilme ve fiber optik kabloda optik sinyal iletimini etkileyen parametreleri açıklar. |
ÖÇ04 | Optik haberleşmede kullanılan optik kaynak ve dedektörleri açıklar. |
ÖÇ05 | Fiber optik kablo testi yapar. |
ÖÇ06 | Tek modlu ve çok modlu fiberleri, fiber tasarım kavramlarını, fiber üretim yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Nüve karakteristikleri, mod alanı özellikleri, etkin alan (Aeff), kılıf özellikleri, kesme dalga boyu, sayısal açıklık gibi fiber özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Kablo özellikleri ve hat özelliklerini açıklar. |
ÖÇ09 | Tek modlu fiber optiklere ve kablolara ilişkin test yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ10 | ITU-T'de tanımlı fiber optik tiplerini açıklar. |
ÖÇ11 | Fiber optikler üzerindeki mekanik ve çevresel etkileri açıklar. |
ÖÇ12 | Fiber optik kablo katmanlarını ve kablo çeşitlerini tanımlar. |
ÖÇ13 | Fiber optik kablolama yapar. |
ÖÇ14 | Optik ekler, konnektörler bağlantıları ve pasif düğümleri gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve bu alanların elektronik haberleşme konularına uygulanması kapsamında yeterli bilgi birikimine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme sektöründe mevcut malzeme bilgisi ve seçimine ilişkin bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme Sektöründe atölye planlaması ve organizasyonu ile tesislerin işletim bilgisine sahip olur | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gelişen teknolojileri sahip olduğu bilgi birikimi ile takip edebilme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektronik haberleşme teknolojisine yönelik her türlü problemin incelenmesi için temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, veri elde edebilir, verilerin analizi ve temel yorumlarını yapar, raporlar ve sunar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektronik haberleşme alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır; yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olarak, bilgiye erişmek için kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir programlama dilini ve bir yabancı dili mesleğinin gerektirdiği ölçüde kullanabilme becerisi sağlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini temel düzeyde kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sabırlı, sorumluluk bilincine ve mesleğinin gerektirdiği ahlaki değerlere sahip bir birey olmayı telkin eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında iş sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanmasında meslek etiğini gözetir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalı eğitim ile öğrendiklerini, iş hayatında kullanmaya hazır hale gelir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Optik haberleşmenin tarihi ve yayılma | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fiber optik iletişim sistemine giriş | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Optik fiber dalga klavuzları | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Snell kanunu, Kabul açısı, nümerik açıklık, faz ve grup hızı | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İndis yapılarına göre fiberler | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Optik kaynaklar | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Foto dedektörler | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Optik fiberlerin iletim karakteristikleri | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kayıp türleri, dispersiyon | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Polarizasyon, optik elemanlar | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Fiber malzeme ve özellikleri | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Optik fiber bağlantılar ve ek kayıplar | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Optik yükselteçler | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Günümüzdeki fiber optik sistemler ve gelecekteki durumu | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak kitapların ve ders notunun okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |