Genel Bilgi
Kod | CGP252 |
Ad | Okul Öncesinde Matematik Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Didem ÖZSIRKINTI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste okul öncesi dönemde çocukların bilişsel gelişimlerini desteklemek için ele alınması gereken temel matematik becerileri ile kavramlarının neler olduğunun ve bu kavramların çocuklara nasıl kazandırılacağının, kavramlara ilişkin etkinliklerin nasıl planlanacağının, etkinliklerin günlük planda nasıl yer alacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bilişsel kuramlar, okul öncesi dönem matematik becerilerinin gelişimi, eşleştirme, sınıflandırma, karşılaştırma, sıralama, zaman, ölçme, grafikler, geometrik şekiller, matematik etkinliklerinin planlanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları Dr. Burcu Sultan ABBAK
Notlar
Akman, B. (2021). Erken çocuklukta matematik eğitimi. Pegem Akademi: Ankara Aktaş Arnas, Y. (2019). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Vize yayıncılık: Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul öncesi çocuklarının bilişsel gelişimleri ile ilgili temel kuramları açıklar. |
ÖÇ02 | Okul öncesi çocuklarında kavram gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Okul öncesi matematik eğitiminin önemini ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Okul öncesi eğitimde matematik merkezinin nasıl planlanması ve düzenlemesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ05 | Okul öncesi matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramları açıklar. |
ÖÇ06 | Okul öncesi matematik eğitimindeki temel beceri ve kavramlara ilişkin etkinlik hazırlar. |
ÖÇ07 | Okul öncesi matematik etkinliklerine ilişkin materyal hazırlar. |
ÖÇ08 | Okul öncesi çocukları için hazırladığı matematik etkinliğini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Dersin İçerik, Amaç ve Gerekliliklerinin Tanıtılması | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Okul öncesinde matematik eğitiminin önemi | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çocuklarda bilişsel gelişim ve kavram öğrenme | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okul öncesi dönemde matematik etkinliklerinin planlanması | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Temel matematik becerileri (Sınıflama) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Temel matematik becerileri (Bire bir eşleme) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Temel matematik becerileri (Karşılaştırma) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temel matematik becerileri (Sıralama) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Temel matematik kavramları (Sayı kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Temel matematik kavramları (İşlem kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Temel matematik kavramları (Geometri ve uzamsal algı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Temel matematik kavramları (Ölçme kavramı) | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Matematik eğitiminde grafiklerin kullanımı | Etkinlik örnekleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bilgisayar destekli matematik eğitimi | Verilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |