Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, pulpa ve periapikal dokuların yapısını oluşturan hücresel elemanları ve hastalıklarını tanımlamak, endodontik tedavide kullanılan aletleri saymak ve bu tedaviye hazırlık için gerekenleri sıralamak, tanı ve tedavi planlaması yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde, pulpa ve pariapikal dokuların biyolojisi ve patolojisi, temel Endodontik kavramlar, kullanılan malzemeler, hastaya yaklaşım, tanı ve tedavi planlaması ile olgu sunumları yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Alaçam T. Endodonti, Barış Yayınları. Çalışkan K. Endodontide Tanı ve Tedaviler. 2014, Nobel Tıp Kitabevi,İstanbul. Berman L H., Hargreaves KM. Cohen's Pathways of the Pulp Expert Consult, 11th Edition İngilizce Baskı., 2015
Notlar
Uzel İ ve Yoldaş O. Güncel Endodonti Çalışmaları 1, Akademisyen Kitabevi, 2019. Yoldaş O. Güncel Endodonti Çalışmaları, Akademisyen Kitabevi, 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endodonti alanındaki gelişmeleri tarihsel bir yapı çerçevesinde anımsar. |
ÖÇ02 | Pulpa ve periapikal dokuların biyolojisi ve patolojisini ve bunların fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Endodontik tedavide kullanılan aletlerin, malzemelerin isimlerini söyler ve gördüğü zaman bunları tanır. |
ÖÇ04 | Kanal tedavisinin endikasyon ve kontrendikasyonlarını sıralar. |
ÖÇ05 | Kök kanal tedavisi yapmak için gerekli hazırlıkları listeler. |
ÖÇ06 | Giriş kavitesi preparasyonu prensiplerini ve pulpa anatomisini tanımlar. |
ÖÇ07 | Tek seanslı kanal tedavisini hangi durumlarda yapacağını listeler. |
ÖÇ08 | Endodontik açıdan tanı ve tedavi planlaması yaparken nelere dikkat edeceğini tanımlar. |
ÖÇ09 | Hastaya yaklaşım ve iletişim kurma becerilerini dramatize eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Endodontinin Tarihçesi | 1.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst birinci kesici diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
2 | Pulpa ve Kök Ucu Dokularının Biyolojisi-1 | 2.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst birinci kesici diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pulpa ve Kök Ucu Dokularının Biyolojisi | 3.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst lateral kesici diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kök Kanal Tedavisinde Kullanılan Aletler | 4.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst kanin diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Giriş Kavitesi Preparasyonu ve Pulpa Anatomileri | 5.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst birinci premolar diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Pulpa ve Kök Ucu patolojileri-1 | 6.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst ikinci premolar diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Pulpa ve Kök Ucu patolojileri-2 | 7.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, üst ikinci premolar diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Pulpa ve Kök Ucu patolojileri-3 | 8.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, alt anterior kesiciler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Endodontide Hasta Eğitimi ve İletişimi | 9.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, alt anterior kesiciler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
10 | Endodontide Teşhis ve Tedavi Planlaması-1 | 10.Uygulama dersi için, laboratuvar malzemeleri, alt anterior kesiciler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Endodontide Teşhis ve Tedavi Planlaması-2 | 11.Uygulama dersi için, laboratuvar malzemeleri, alt kanin diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Kök Kanal Tedavisinin Endikasyon ve Kontrendikasyonları | 12.Uygulama dersi için, laboratuvar malzemeleri, alt kanin diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tek seansta yapılan kök kanal tedavileri | 13.Uygulama dersi için, laboratuvar malzemeleri, alt birinci premolar diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Endodontik Tedaviye Hazırlık ve İzolasyon | 14.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri, alt ikinci premolar diş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Klinik olgular ve tartışma | 15.Uygulama dersi için, laboratuvar malzemeleri, genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | 16.Uygulama dersi için, laboratuvar malzeleri | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 6 | 90 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |