Genel Bilgi
Kod | DEN206 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet Sorunları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (16 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
(A Grubu)
()
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
-Bu dersin amacı insan hakları çerçevesinde, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ve ayrımcılığının sosyal/kültürel/medya/ekonomik/hukuk/sağlık yönleriyle ele alınması ve öğrencilere toplumsal hayatın eşitlikçi perspektiften değerlendirilmesine ilişkin farkındalık kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
-Bu dersin içeriğinde cinsiyet/toplumsal cinsiyet ve bunları çevreleyen unsurlar, toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği, toplumsal cinsiyet beden ilişkisi, toplumsal cinsiyete duyarlı hekimlik uygulamaları, toplumsal cinsiyet eşitlik farkındalığının artırılmasına yönelik yapılması gerekenler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayını, Ankara 2021
Notlar
Çukurova Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları Konu ile ilgili filmler, romanlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve eşitsizliğini kavramlarını örneklendirir. |
ÖÇ03 | Sağlık hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar. |
ÖÇ04 | Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalık kazanır. |
ÖÇ05 | Ulusal ve uluslararası hukukta dezavantajlı gruplara yönelik yasal düzenlemeleri tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Öğrenim İzlencesinin Tanıtımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyolojik Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eşitsizliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toplumsal Cinsiyeti Belirleyen Unsurlar: Mitoloji, Din, Kültür, Toplum ve Değer Yargıları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
8 | Dilde Cinsiyet Ayrımcılığı | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
9 | Dezavantajlı Gruplar ve Toplumsal Cinsiyet | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Hekimlik | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Çalışma Yaşamında ve Kamusal Alanda Kadın | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Romanlarda toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Filmlerde toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Reklamlarda toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Cinsiyete Dayalı Şiddet ve Şiddetle Hukuki Mücadele Yöntemleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ölçme | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |