Genel Bilgi
Kod | DEN347 |
Ad | Özel Bakım ve Yaratıcı Drama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İNANÇ ETİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İNANÇ ETİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitimde yaratıcı drama yöntemi ile Diş Hekimi adaylarının özel bakım gereksinimi olan bireyler ve onların ağız ve diş sağlığının korunması hakkında bilgi, beceri ve davranış boyutlarının desteklenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Rol oynama ve doğaçlama başta olmak üzere çeşitli drama teknik ve yaklaşımlarıyla adayların özel bakım hastalarının sosyal yaşamda karşılaştıkları zorlukları, sağlık gereksinimleri ve tedavi yaklaşımlarına dair bilgi, beceri ve tutum/davranış geliştirmeleri desteklenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eğitimde Drama - Ömer Adıgüzel - YKY yayınları
Notlar
Bu ders için başka bir kaynağa ihtiyaç yoktur
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Drama için gereken grup etkileşimine katılır. |
ÖÇ02 | Grup üyelerine güvenir |
ÖÇ03 | Rol oynama için istekli olur. |
ÖÇ04 | Doğaçlama çalışmalarına katılır. |
ÖÇ05 | Özel bakım hasta gruplarını tanır. |
ÖÇ06 | Özel bakım hastalarının ihtiyaçlarını belirler. |
ÖÇ07 | Özel bakım hastalarının karşılaştığı sosyal zorlukları fark eder. |
ÖÇ08 | Özel bakım hasta haklarını bilir. |
ÖÇ09 | Özel bakım hastalarının tedavisi için gereken sorumluluğu alır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı, Dersin işlenişi ile ilgili temel bilgilendirme, Grup dinamiği oluşturma ve iletişim çalışmaları | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Duyu ve Algı çalışmaları | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
3 | Güven-Uyum ve Rol oynama | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Rol Oynama, Gösteri |
4 | Rol oynama ve Doğaçlama | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama, Grup Çalışması |
5 | Özel Bakım Hastalarının sosyal, kültürel ve yasal bağlamları (Rol oynama ve doğaçlama) | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama, Grup Çalışması |
6 | Özel Bakım için tıbbi, sosyal, psikolojik ve çevresel risk faktörleri (Süreçsel Drama yaklaşımı, Küçük grupla rol oynama ve doğaçlama) | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
7 | Özel Bakım Hastalarının ağız sağlığına erişim süreçleri ve engeller | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Gösteri, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önhazırlık gerekmemektedir. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Özel Bakım Hastalarıyla etkileşim ve iletişim yöntemleri | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Rol Oynama |
10 | Yaygın özel gereksinim ve engellerin ağız sağlığı ve oral fonksiyon üzerine etkisi | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Gösteri, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
11 | Özel Bakım için davranışsal ve farmakolojik yaklaşımlar ve protokoller I | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Tartışma |
12 | Özel Bakım için davranışsal ve farmakolojik yaklaşımlardan yola çıkarak ağız sağlığı eğitimi planlama | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Rol Oynama |
13 | Özel Bakıma ilişkin sosyal ve duygusal farkındalık çalışmaları | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Tartışma |
14 | Özel Bakıma ilişkin yaygın farkındalık çalışmaları (Grup dışı gösteri ve bilgilendirme toplantıları) | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Genel değerlendirme | Önhazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önhazırlık gerekmemektedir. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önhazırlık gerekmemektedir. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,80 | ||
AKTS | 3 AKTS |