DEN459 Ağız ve Diş Sağlığında Beslenme

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN459
Ad Ağız ve Diş Sağlığında Beslenme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (16 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ebru MELEKOĞLU BAYRAM
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Ebru MELEKOĞLU BAYRAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Fetal yaşamdan yaşlılığa tüm yaşam döngüsünde ağız ve diş sağlığı ile besin ve besin öğelerini ilişkilendirmek ve oral sağlık ile ilişkili hastalıklarda ve sistemik hastalıkların oral bulgularında tıbbi beslenme tedavilerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Ağız ve diş sağlığında besin ögeleri, diş çürükleri ve beslenme ilişkisi, yaşam döngüsünde ağız ve diş sağlığı için beslenmenin önemi, periodontal hastalıklar, sistemik hastalıkların oral bulguları, baş-boyun kanserleri, enfeksiyon hastalıkları, diabetes mellitus, romatolojik hastalıklar, disfaji, yeme bozuklukları, besin ilaç etkileşimleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.

Notlar

Uluslararası Beslenme ve Diyet Dergileri (Euro. J. Clin. Nutr. JADA, Am J ClinNutr vb.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenmenin ağız ve diş sağlığı üzerine etkilerini açıklar
ÖÇ02 Ağız ve diş sağlığı ile ilişkili besin ve besin öğelerini kavrar.
ÖÇ03 Ağız ve diş sağlığı hastalıklarının etiyolojisi, bulguları ve komplikasyonlarının beslenme ile etkileşimini yorumlar.
ÖÇ04 Sistemik hastalıkların oral bulgularını ve bu hastalıkların tıbbı beslenme tedavi yöntemlerini listeler
ÖÇ05 Ağız ve diş sağlığı ile ilişkili hastalıklarda beslenme durumlarını ilişkilendirir
ÖÇ06 Ağız ve diş sağlığı ile ilişkili hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisini izlem yöntemlerini açıklar
ÖÇ07 Hangi besin veya besin gruplarının hangi ilaçlarla etkinliğinin değişebileceğini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beslenme ile ilgili genel kavramlar, besin öğelerinin sindirim ve emilim süreçleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Diş gelişiminde rol oynayan besin öğeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Diş çürükleri ve beslenme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bebek ve çocuklarda ağız sağlığı ve beslenme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Erken çocukluk çürükleri ve beslenme bakımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Yaşlılarda ağız sağlığı ve beslenme bakımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Periodontal hastalık ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Vize sınavı Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Baş boyun kanserleri ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Enfeksiyon hastalıkları ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Diabetes mellitus ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Romatolojik hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yeme bozuklukları ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Nörolojik hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Besin-ilaç etkileşimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final sınavı Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.12.2024 10:55