Genel Bilgi
Kod | DEN469 |
Ad | Diş Hekimliğinde Yapay Zeka Kullanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ERKAN TİYEKLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. ERKAN TİYEKLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapay zeka teknolojilerinin diş hekimliği uygulamalarında kullanımı ile ilgili bilgi ve becerilerin kazanılmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Giriş: Yapay Zeka ve Diş Hekimliği Temel Yapay Zeka Teknikleri ve Algoritmalar Yapay Zeka Uygulamaları Diş Hekimliğinde Derin Öğrenme ve Yapay Sinir Ağları Diş Hekimliğinde Yapay Zeka ve Tedavi Planlaması Yapay Zeka Destekli Diş Hekimliği Cihazları Etik ve Hukuki Konular: Diş Hekimliğinde Yapay Zeka Kullanımı Güncel Araştırmalar ve Uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
Temel Diş Hekimliği Bilgisi: Diş hekimliği pratiği ve temel kavramlar hakkında bir anlayış. Bilgi İşlem ve Yapay Zeka Temelleri: Bilgisayar bilimleri, veri analizi, programlama ve yapay zeka konularında temel bilgi. Tıbbi Bilgi Sistemleri ve Dijital Teknolojiler: Tıbbi bilgi sistemleri, dijital diş hekimliği teknolojileri ve diş hekimliğindeki dijital uygulamalar hakkında bir bilgi birikimi. İleri Seviye Yapay Zeka ve Uygulamaları: Yapay zeka algoritmaları, makine öğrenimi, derin öğrenme ve yapay sinir ağları gibi ileri seviye yapay zeka konularında temel bir anlayış. Diş Hekimliği Alanındaki Güncel Gelişmeler: Diş hekimliği pratiğindeki güncel teknolojik ve bilimsel gelişmeler hakkında bir farkındalık.
Kaynaklar
Artificial Intelligence in Dentistry: Tools and Techniques, Introduction to Artificial Intelligence" by Wolfgang Ertel, Machine Learning Yearning" by Andrew Ng, Operations Research APPLICATIONS AND ALGORITHMS FOURTH EDITION Wayne L. Winston
Notlar
Matlab, Mikrosoft Excel yazılımları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zeka teknolojilerinin diş hekimliği uygulamalarında nasıl kullanılabileceğini açıklar |
ÖÇ02 | Temel yapay zeka teknikleri ve algoritmaları tanımlar ve bu tekniklerin diş hekimliği alanındaki uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Derin öğrenme ve yapay sinir ağları gibi ileri seviye yapay zeka konularını açıklar ve diş hekimliği uygulamalarına nasıl entegre edilebileceğini tartışır. |
ÖÇ04 | Yapay zeka destekli diş hekimliği cihazlarının kullanımını analiz eder ve avantajlarını ve dezavantajlarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımının etik ve hukuki yönlerini inceleyerek, bu teknolojilerin güvenli ve etik kullanımını tartışır. |
ÖÇ06 | Güncel araştırmalar ve uygulamaları takip eder ve diş hekimliği alanında yapay zeka teknolojilerinin gelecekteki rolünü öngörür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay zeka kavramı ve tarihçesi | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yapay zeka teknikleri ve algoritmaları | Sunum, Materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
3 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımı örnekleri 1 | Sunum, Materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri |
4 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımı örnekleri 2 | Kaynakların incelenmesi, sunum, materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | Derin öğrenme ve yapay sinir ağlarına giriş | Kaynakların incelenmesi, sunum, materyal hazırlama, yazılım yükleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş hekimliğinde derin öğrenme uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Yapay zeka destekli diş hekimliği cihazlarının tanıtımı, Diş hekimliğindeki yapay zeka destekli cihazların kullanımı | Kaynakların incelenmesi, sunum, yazılım yükleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Yapay zeka kullanımının etik ve hukuki yönleri | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımının güvenlik ve etik sorunları | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımıyla ilgili güncel araştırmalar | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Uygulama örnekleri ve gelecekteki eğilimler | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Proje sunumları ve değerlendirme 1 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Proje sunumları ve değerlendirme 2 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Proje sunumları ve değerlendirme 3 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 5 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 65 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,60 | ||
AKTS | 3 AKTS |