Genel Bilgi
Kod | IBT105 |
Ad | İş Güvenliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OB Ortak Birim Dersleri (Fakülte/Meslek Yüksekokulu/Konservatuvar) S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SELÇUK DUMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SELÇUK DUMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İş güvenliği alanında temel teorik bilgilerin ve mevzuatta bulunan temel yükümlülüklerin öğretilmesi. Ayrıca iş kazaları ve meslek hastalıkları, nedenleri, sonuçları ve önlenmesiyle ilgili bilgilerin verilmesi
Dersin İçeriği
İş güvenliğine bütünsel yaklaşım, iş güvenliği kavramı, iş güvenliği kültürünün önemi ve günlük yaşamdaki yeri, iş yerinde risk önleme, iş güveniği kültürünün oluşturulması ve devamlılığının sağlanması, iş güvenliğinin işletme yönetimindeki yeri, güvenli yaşam ve iş güvenliğinin temel prensipleri
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yok
Kaynaklar
https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=i%C5%9F+sa%C4%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1&btnG=
Notlar
https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=i%C5%9F+sa%C4%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1&btnG=
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşçi sağlığı ve iş güvenliğinin dünyadaki ve ülkemizdeki tarihi gelişimini anlatır |
ÖÇ02 | Sanayi devrimi öncesi ve sanayi devrimi sonrası iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi verir |
ÖÇ03 | Birinci Büyük Millet Meclisi döneminde çalışma yaşamı ile ilgili çıkarılan kanunları öğrenir |
ÖÇ04 | Meslek hastalıklarından korunma yöntemleri ve patlayıcı gazların tehlikelerini öğrenir |
ÖÇ05 | Kimyasal zararlı etmenlerin vücuda giriş yolları, havada asılı olarak bulunabilen kirleticiler ve boğucular (kanda oksijen azlığına neden olan etkenler) hakkında bilgi verir |
ÖÇ06 | Kimyasal etmenleri kontrol yöntemleri ve ağır fiziksel çalışma koşullarının zararlarını anlatır |
ÖÇ07 | Gürültünün insan üzerindeki etkilerini ve gürültüden korunma yöntemleri nelerini anlatır |
ÖÇ08 | Çalışma ortamında ergonominin faydalarını ve ısı stresine neden olan faktörleri açıklar |
ÖÇ09 | İş kazalarının nedenlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar donanımı ve bilgiyi işleme teknolojileri konusunda tam donanımlı olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel teknolojileri bilme ve farklı disiplinlerle ilişkilendirebilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeterli düzeyde alan bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili öğretim strateji, yöntem ve teknikleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslektaşları ve çevresi ile iyi bir iletişim kurabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz-düzenleme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar alanında uzmanlaşarak, problem çözme becerileri sayesinde çözüme akılcı ve hızlı ulaşımı sağlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi işlem alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Donanımlı ve etkin bir şekilde bilgisayar problemlerine çözümler getirir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni teknolojik gelişmeleri takip ederek, çağdaş yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İşçi sağlığı ve iş güvenliğinin dünyadaki ve ülkemizdeki tarihi gelişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Birinci Büyük Millet Meclisi döneminde çalışma yaşamı ile ilgili çıkarılan kanunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Meslek hastalıklarından korunma yöntemleri ve patlayıcı gazların tehlikeleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kimyasal zararlı etmenlerin vücuda giriş yolları, havada asılı olarak bulunabilen kirleticiler ve boğucular (kanda oksijen azlığına neden olan etkenler)-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kimyasal zararlı etmenlerin vücuda giriş yolları, havada asılı olarak bulunabilen kirleticiler ve boğucular (kanda oksijen azlığına neden olan etkenler)-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kimyasal etmenleri kontrol yöntemleri ve ağır fiziksel çalışma koşullarının zararları-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Kimyasal etmenleri kontrol yöntemleri ve ağır fiziksel çalışma koşullarının zararları-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kimyasal etmenleri kontrol yöntemleri ve ağır fiziksel çalışma koşullarının zararları-III | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Gürültünün insan üzerindeki etkileri ve gürültüden korunma yöntemleri-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Gürültünün insan üzerindeki etkileri ve gürültüden korunma yöntemleri-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Çalışma ortamında ergonominin faydaları ve ısı stresine neden olan faktörler-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Çalışma ortamında ergonominin faydaları ve ısı stresine neden olan faktörler-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | İş kazalarının nedenleri-I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İş kazalarının nedenleri-II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |