Genel Bilgi
Kod | BPP266 |
Ad | Yapay Zeka |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. YILMAZ KOÇAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yapay zeka tanımı ve yöntemlerini öğrenmek, zeki algoritmaların genel yapısını öğrenmek, yapay sinir ağları, derin öğrenme, uzman sistemler, bulanık mantık teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Yapay zekâ programları (Python, Matlab, vs. ) ile temel yapay zekâ uygulamaları yapmak.
Dersin İçeriği
Yapay zekanın tanımı, algoritmaları ve sistemlerinin genel yapısı, yapay sinir ağları, derin ağlar ve derin öğrenme, kesin mantık ve bulanık mantık, yapay zekâ kullanan yazılım araçları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Elmas, Ç, Yapay Zeka Uygulamaları, Seçkin Yayınevi, Mart 2016, Ankara Karaboğa, D, Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, Nobel Yayınevi, Ocak 2010, Kayseri Yılmaz, A, Yapay Zeka, KODLAB, Kasım 2017, İstanbul Manaswi NK, Deep Learning with Applications Using Python, Apress, 2018 India Wirsansky E, Hands On Genetics Algorithms with Python, Packt, 2020, Birmingham Özgül, F, Her Yönüyle Python, Kodlab, 2020
Notlar
Yapay Zeka Ders Notları, Dr. Yılmaz KOÇAK
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zeka kavramını ve algoritmalarını açıklar |
ÖÇ02 | Yapay Sinir Ağları ve derin ağları kavramını açıklar |
ÖÇ03 | Bulanık kümeler ve bulanık mantık kavramlarını ifade eder |
ÖÇ04 | Genetik algoritma ve karınca koloni algoritması yapay zeka optimizasyon algoritmalarını ifade eder |
ÖÇ05 | Yapay zekâ kullanan programlama dillerinde (Python, Matlab vs.) temel düzeyde program yazar |
ÖÇ06 | Programlama dillerinde yapay zeka algoritmalarını uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sektörel bazda tüm paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar yazılımı geliştirmek için gerekli olan, algoritma, sıralı ve eşzamanlı akış mantığını kurabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mikrodenetleyiciler, gömülü sistemler ve analog/dijital elektronik alanlarında temel düzeyde problemlere yönelik sistemler tasarlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgi iletişim teknolojileri ile ilgili, mesleğine özgü temel yazılımları kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar Programcılığı alanındaki yazılımsal ve donanımsal gelişmeleri bağımsız öğrendiklerini uygular. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan yöntemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Web, mobil ve diğer elektronik platformlara özgü yazılım geliştirmek için gerekli temel bilgi düzeyine sahiptir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Masaüstü ve diğer ortamlar için yazılım geliştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Planlanmış bir proje dahilinde, proje geliştirme süreçlerinde, bağımsız veya gruba dahil olarak etkin rol üstlenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje planlama, geliştirme, uygulama süreçlerini bilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilgisayar ve ağ ortamında veriler ile ilgili saklama, düzenleme, sorgulama, vb. işlemlerini yapar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öngörülemeyen donanımsal ve yazılımsal sorunları çözme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çözümlemesi yapılmış ve algoritması hazırlanmış, yazılım bileşenlerini kodlar. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılım geliştirlirken kullanılacak yöntemleri bilir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojileri alanı ile ilgili güncel yenilik ve gelişmeleri sürekli takip eder. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dilde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilişim teknolojileri mesleğini ile ilgili ahlakı ve etik davranışların gerekliliği olgusuna sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili, iş güvenliği ilgili gerekli bilince sahiptir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşletim sistemlerini yönetici özellikleri ile kullanır. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Girişimcilik ile ilgili temel bilgiye sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay Zeka Teknolojisine Giriş | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yapay Sinir Ağları ve Temel Unsurları | Yapay sinir ağları hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yapay Sinir Ağlarının Oluşturulması | Yapay sinir ağları hakkında bilgi edinme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yapay Sinir Ağlarının Yapıları | Yapay sinir ağlarının yapılarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Danışmanlı Öğrenme | Öğrenme yöntemlerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Danışmansız Öğrenme | Öğrenme yöntemlerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Derin Ağlar ve Derin Öğrenme | Derin öğrenme kavramını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bulanık Mantık Kavramına Giriş | Bulanık mantık kavramını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Klasik Kümeler ve Bulanık Kümeler | Küme kavramını öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Genetik Algoritmanın Temelleri | Genetik algoritma kavramını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Genetik Algoritmanın Uygulama Alanları | Genetik algoritmalarının kullanıldığı alanları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Karınca Koloni Algoritmalarının Temelleri | Karınca koloni davranışlarını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Karınca Koloni Algoritmalarının Uygulama Alanları | Karınca koloni algoritmasının kullanıldığı alanları araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yapay Zeka Uygulamaları | Yapay zeka uygulamalarında kullanılan programlama dillerini araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |