Genel Bilgi
Kod | DEN469 |
Ad | Diş Hekimliğinde Yapay Zeka Kullanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ERKAN TİYEKLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Yapay zeka teknolojilerinin diş hekimliği uygulamalarında kullanımı ile ilgili bilgi ve becerilerin kazanılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde; Yapay Zeka ve Diş Hekimliği Temel Yapay Zeka Teknikleri ve Algoritmalar, Diş Hekimliğinde Derin Öğrenme ve Yapay Sinir Ağları, Diş Hekimliğinde Yapay Zeka ve Tedavi Planlaması Yapay Zeka Destekli Diş Hekimliği Cihazları, Etik ve Hukuki Konular: Diş Hekimliğinde Yapay Zeka Kullanımı anlatılmaktadır. Güncel Araştırmalar ve Uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Artificial Intelligence in Dentistry: Tools and Techniques, Introduction to Artificial Intelligence" by Wolfgang Ertel, Machine Learning Yearning" by Andrew Ng, Operations Research APPLICATIONS AND ALGORITHMS FOURTH EDITION Wayne L. Winston
Notlar
Matlab, Mikrosoft Excel yazılımları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zeka teknolojilerinin diş hekimliği uygulamalarında nasıl kullanılabileceğini açıklar |
ÖÇ02 | Temel yapay zeka teknikleri ve algoritmaları tanımlar ve bu tekniklerin diş hekimliği alanındaki uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Derin öğrenme ve yapay sinir ağları gibi ileri seviye yapay zeka konularını açıklar ve diş hekimliği uygulamalarına nasıl entegre edilebileceğini tartışır. |
ÖÇ04 | Yapay zeka destekli diş hekimliği cihazlarının kullanımını analiz eder ve avantajlarını ve dezavantajlarını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımının etik ve hukuki yönlerini inceleyerek, bu teknolojilerin güvenli ve etik kullanımını tartışır. |
ÖÇ06 | Güncel araştırmalar ve uygulamaları takip eder ve diş hekimliği alanında yapay zeka teknolojilerinin gelecekteki rolünü öngörür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yapay zeka kavramı ve tarihçesi | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yapay zeka teknikleri ve algoritmaları | Sunum, Materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
3 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımı örnekleri 1 | Sunum, Materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri |
4 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımı örnekleri 2 | Kaynakların incelenmesi, sunum, materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
5 | Derin öğrenme ve yapay sinir ağlarına giriş | Kaynakların incelenmesi, sunum, materyal hazırlama, yazılım yükleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Diş hekimliğinde derin öğrenme uygulamaları | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Yapay zeka destekli diş hekimliği cihazlarının tanıtımı, Diş hekimliğindeki yapay zeka destekli cihazların kullanımı | Kaynakların incelenmesi, sunum, yazılım yükleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Yapay zeka kullanımının etik ve hukuki yönleri | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımının güvenlik ve etik sorunları | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Diş hekimliğinde yapay zeka kullanımıyla ilgili güncel araştırmalar | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Uygulama örnekleri ve gelecekteki eğilimler | Kaynakların incelenmesi, sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Proje sunumları ve değerlendirme 1 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Proje sunumları ve değerlendirme 2 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Proje sunumları ve değerlendirme 3 | Kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları 2 | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 5 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 65 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,60 | ||
AKTS | 3 AKTS |