Genel Bilgi
Kod | DEN206 |
Ad | Toplumsal Cinsiyet Sorunları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (16 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
-Bu dersin amacı insan hakları çerçevesinde, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ve ayrımcılığının sosyal/kültürel/medya/ekonomik/hukuk/sağlık yönleriyle ele alınması ve öğrencilere toplumsal hayatın eşitlikçi perspektiften değerlendirilmesine ilişkin farkındalık kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
-Bu dersin içeriğinde cinsiyet/toplumsal cinsiyet ve bunları çevreleyen unsurlar, toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği, toplumsal cinsiyet beden ilişkisi, toplumsal cinsiyete duyarlı hekimlik uygulamaları, toplumsal cinsiyet eşitlik farkındalığının artırılmasına yönelik yapılması gerekenler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayını, Ankara 2021
Notlar
Çukurova Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve eşitsizliğini kavramlarını örneklendirir. |
ÖÇ03 | Sağlık hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar. |
ÖÇ04 | Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalık kazanır. |
ÖÇ05 | Ulusal ve uluslararası hukukta dezavantajlı gruplara yönelik yasal düzenlemeleri tanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Öğrenim İzlencesinin Tanıtımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyolojik Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eşitsizliği | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toplumsal Cinsiyeti Belirleyen Unsurlar: Mitoloji, Din, Kültür, Toplum ve Değer Yargıları | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
8 | Dilde Cinsiyet Ayrımcılığı | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
9 | Dezavantajlı Gruplar ve Toplumsal Cinsiyet | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Hekimlik | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | Çalışma Yaşamında ve Kamusal Alanda Kadın | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Romanlarda toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Filmlerde toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Reklamlarda toplumsal cinsiyet | roman, dizi film ve filmlerden araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Cinsiyete Dayalı Şiddet ve Şiddetle Hukuki Mücadele Yöntemleri | kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ölçme | kaynaklardan araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |