Genel Bilgi
Kod | EBE526 |
Ad | Üreme Sistemi Sorunları ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SULTAN ALAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tıp etiği çerçevesinde gündeme gelen üreme sistemiyle ilgili sorunlu durumlar hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Tıp etiği çerçevesinde gündeme gelen üreme sistemiyle ilgili sorunlu durumlar
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Obstetrik ve Jinekolojide Etik Konular. Çeviri Editörü: İsmail Dölen. TJOD Yayınları, Ankara: 2008.
Notlar
Aydın E. Tıp Etiği. Güneş Kitabevi, Ankara: 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıp etiğinin üreme sistemiyle ilgili temel kavramlarını bilir. |
ÖÇ02 | Genel olarak tıp etiği özel olarak üreme sistemiyle ilgili sorunları sıralar. |
ÖÇ03 | Üreme etiği konusunda ulusal ve uluslar arası ölçekteki resmi- resmi olmayan düzenlemeleri bilir. |
ÖÇ04 | Tıp etiğinde üreme sistemiyle ilgili konuları ele alan temel kaynakları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üreme ve Kadın Sağlığının Etik Yönleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Kadın Sağlığı ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Genetik ve Preembriyo Araştırmaları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Konsepsiyon ve Reprodüksiyon İle ilgili Etik Konular | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Gebelik ve Maternal/Fetal Konular İle ilgili Etik Durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Kontrasepsiyon ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Abortusun Etik ve Hukuki Yönleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
9 | Yenidoğanla İlgili Etik Konular | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Etik Vaka Örnekleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Gündeme Gelen Etik Sorunlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | Kadının Tercih Hakları (Yumurta bağışı, rahim kiralama) | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Cinsel ve Üreme Hakları ve Etik Yönleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Tıp Etiği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Jinekolojik Onkoloji ve Etik | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,48 | ||
AKTS | 2 AKTS |