Genel Bilgi
Kod | EBE508 |
Ad | Üreme Sistemi Fizyopatolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Üreme sistemi fizyolojisi, hastalık durumunda ortaya çıkabilecek patolojik değişiklikler, bunların yol açtığı belirti, bulgu ve nedenlerini inceleyerek hasta bakımında temel oluşturacak kavram ve ilkelerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Üreme sistemi fizyolojisi, hastalık durumunda ortaya çıkabilecek patolojik değişiklikler, bunların yol açtığı belirti, bulgu ve nedenlerini inceleyerek hasta bakımında temel oluşturacak kavram ve ilkeler
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Tıbbi Fizyoloji. Eds; Guyton and Hall 14.Baskı,Güneş kitabevi,2021. Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Eds.Brooks, Barrett, Barman, Boitano. 25. baskı. Nobel Tıp Kitabevi, 2022
Notlar
Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Eds.Brooks, Barrett, Barman, Boitano. 25. baskı. Nobel Tıp Kitabevi, 2022
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Intrauterin cinsiyet farklılaşmasını etkileyen faktörleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Pubertenin başlamasını etkileyen faktörleri, erken ve geç puberte nedenlerini açıklar |
ÖÇ03 | Erkek üreme sisteminin fonksiyonel yapısı ve fizyolojisini açıklar |
ÖÇ04 | Androjenleri sayar, etki mekanizmalarını ve etkilerini tanımlar. |
ÖÇ05 | Dişi üreme sisteminin fonksiyonel yapısı ve fizyolojisini bilir. |
ÖÇ06 | Östrojen ve progesteronun etki mekanizmalarını ve etkilerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Menopozu tanımlayabilmeli ve bu süreçteki değişikliklerinin nedenlerini açıklar |
ÖÇ08 | Fertilizasyon, zigot, embriyo, fetüs kavramlarını ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ09 | Gebelikte görülen değişiklikleri, maternal ve fötal fizyolojiyi bilmeli ve süreci bir bütün olarak açıklar |
ÖÇ10 | Doğumu tetikleyen faktörleri, hormonal kontrolünü ve evrelerini fizyolojik boyutu ile bütünleştirir. |
ÖÇ11 | Laktasyonu başlatan faktörleri, laktasyonu etkileyen hormonları ve süreci tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Intrauterin cinsiyet farklılaşması ve ortaya çıkabilecek patolojik gelişmeler-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Intrauterin cinsiyet farklılaşması ve ortaya çıkabilecek patolojik gelişmeler-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | puberte, erken ve geç puberte | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Puberte, erken ve geç puberte nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Erkek üreme sistemi fizyolojisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kadın üreme sistem fizyolojisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fertilizasyon, impilantasyon | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gebelik oluşum süreci | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Gebelik ve bu süreçte ortaya çıkabilecek patolojik durumların nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğum ve bu süreçte ortaya çıkabilecek patolojik durumların nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Postpartum dönem ve bu süreçte ortaya çıkabilecek patolojik durumların nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Laktasyon fizyolojisi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | laktasyon sürecinde ortaya çıkabilecek patolojik durumların nedenleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | infertilite | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |