Genel Bilgi
Kod | ST011 |
Ad | Su Ürünleri için Moleküler Büyolojik Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAKBULE BAYLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MAKBULE BAYLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Su ürünlerinde kullanılan moleküler biyolojik yöntemleri tanıtmak ve kavratmak
Dersin İçeriği
DNA izolasyonu ve analizi (Bakteri, maya ve balıktan DNA izolasyonu), Bakteri transformasyonu (Kimyasal uygulama ile transformasyon, elektroporasyon ile transformasyon (elektrotransformasyon) ), DNA nın polimeraz zincir reaksiyonuyla çoğaltılması (PCR), Proteinlerin izolasyonu analizi, saflaştırılması ve enzimatik analizi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Temizkan G., Arda N., 2004. Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler, Nobel Kitapevi, 613p
Notlar
Temizkan G., Arda N., 2021. Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-genomik ve Proteomik Analizler. Nobel Kitapevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Su Ürünlerinde genetik ve biyoteknoloji alanında çalışma yapmak isteyen kişilerin tek başına yapabilecek duruma gelmesini sağlar |
ÖÇ02 | DNA izolasyonu hakkında detaylı bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | DNA nın PCR ile çoğaltılması hakkında detaylı bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Laboratuvar konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Kimyasallar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Kullanacağı yöntemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve kavramları açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DNA izolasyonu ve analizi, Kromozom DNA izolasyonu | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bakterilerden Kromozom DNA sı izolasyonu | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Mayalardan Kromozom DNA sı izolasyonu | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Balıklardan Kromozomal DNA izolasyonu | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Bakteri de kimyasal uygulama ile transformasyon | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Bakteri de Elektroporasyon ile transformasyon (elektrotransformasyon) | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | DNA nın polimeraz zincir reaksiyonuyla çoğaltılması (PCR) | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Polimeraz zincir reaksiyonunun oluşum mekanizması, PCR ın temel bileşenleri, PCR ın işleyişi | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | PCR ile doğru ürünün çoğaltılması, PCR ürünlerinin belirlenmesi ve analizi | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | PCR da kontaminasyondan korunma, PCR çeşitleri | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Proteinlerin izolasyonu , saflaştırılması ve enzimatik analizi | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Alet, malzeme ve kimyasal maddeler | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Protein ekstresinin hazırlanması | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Protein ektraksiyonu, Saklama koşulları, Balık dokularından ekstraksiyon | Konu ile ilgili ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sınavı Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |