Genel Bilgi
Kod | ST0032 |
Ad | Su Ürünlerinde İstatistiksel Analiz Yöntemleri-II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı verilerin istastistiksel analizlerini ve sonuçların yorumlanabilir ve görselleştirilebilir olduğunu öğrencilere bilgisayar programları (SPSS/R/Tableau/EXCEL) yardımıyla öğretmektir.
Dersin İçeriği
Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi. Ekolojik indeksler ve Biyomas/Bolluk karşılaştırması. Çok değişkenli istastistik tekniklerinin varsayımları. Kanonik korelasyon analizi. Çoklu doğrusal regresyon analizi.Lojistik regresyon analizi. Temel bileşenler analizi. Faktör analizi. Doğrulayıcı faktör analizi. Çok boyutlu ölçeklendirme. Güvenilirlik analizi.
Dersin Ön Koşulu
Su Ürünlerinde İstatistiksel Analiz Yöntemleri-I dersini almış olmak ya da ilgili dersin içerikleriyle örtüşen başka bir dersi almış olmak
Kaynaklar
Crawley, M. J. (2012). The R book. John Wiley & Sons Karagör Y. (2018). SPSS/AMOS 23 ile Uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınevi Clarke, K.R., Warwick, R.M., 2001. Change in marine communities: an approach to statistical analysis and interpretation,. 2nd edition. PRIMER-E: Plymouth
Notlar
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders ile öğrenciler gerek gerçek çevreden gerekse de deneme çalışmalarından elde edilen verileri analiz etme becerisine sahip olacaklardır. |
ÖÇ02 | Eldeki verilerin analiz öncesi nasıl analize hazır hale getirileceğini öğrenir |
ÖÇ03 | Analiz sonuçlarının nasıl görselleştirileceğini öğrenir. |
ÖÇ04 | Yaygın kullanılan istatistik paket programlarından bazılarına genel anlamda hakim olur. |
ÖÇ05 | İstatistik paket programlarından elde edilen çıktıları nasıl yorumlayacağı becerisini kazanır |
ÖÇ06 | Farklı disiplinler arasındaki ilişkiyi istatistiksel olarak kurgulama yeteneğini kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi | Ders notlarından ilgili konunun takibi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | R/SPSS ile Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ekolojik indeksler ve Biyomas/Bolluk karşılaştırması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | R'da Ekolojik indeksler ve Biyomas/Bolluk karşılaştırması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çok değişkenli istastistik tekniklerinin varsayımsal testleri | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | R/SPSS'de Çok değişkenli istastistik tekniklerinin varsayımsal testleri | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Çoklu doğrusal regresyon analizive SPSS uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki haftanın notları okunur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kanonik korelasyon analizi ve R/SPSS uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Lojistik regresyon analizi ve SPSS/R uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Temel bileşenler analizi ve R/SPSS uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Faktör analizi ve SPSS uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Doğrulayıcı Faktör analizi in SPSS/AMOS | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Çok boyutlu ölçeklendirme ve R uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Güvenilirlik analizi ve SPSS uygulaması | İlgili konu ders notlarından okunur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki haftanın notları okunur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki haftanın notları okunur. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |