Genel Bilgi
Kod | BAG534 |
Ad | Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Alkol madde kullanım bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Bağımlılık nörobiyolojisi, alkol kullanım bozuklukları, diğer madde kullanım bozuklukları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Bağımlılık Tedavisi ve Temel Kitabı, Kültegin Ögel , İstanbul, IQ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK, 2017.
Notlar
2. Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları Temel Başvuru Kitabı. Editör Cüneyt Evren. Ankara, Türkiye Psikiyatri Derneği, 2019. 3. Seminars in addiction psychiatry / edited by Ed Day. Cambridge, UK, Cambridge University Press, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağımlılık kavramını tanımlayacak. |
ÖÇ02 | Bağımlılığın nörobiyolojisini bilecek |
ÖÇ03 | Alkol ve diğer madde kullanım bozukluklarının epidemiyoloji, etyoloji, klinik özelliklerini ve bu hastalara yaklaşımın genel ilkelerini bilecek. |
ÖÇ04 | Alkol madde kullanım bozukluğu olan kişilerde görülebilecek psikiyatrik ektanıları bilecek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kötüye kullanım, bağımlılık ve diğer tanımlar | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Alkol madde kullanım bozukluklarının gelişiminde psikososyal faktörler | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bağımlılığın nörobiyolojisi | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bağımlılığın genetiği | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Alkol kullanım bozuklukları | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Opioid ilişkili bozukluklar | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kokain kullanım bozuklukları | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Uyarıcı ilişkili bozukluklar | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Diğer madde kullanım bozuklukları | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Alkol madde kullanım bozukluklarının değerlendirilmesi | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Alkol madde kullanım bozukluklarının adli yönü | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Alkol madde kullanım bozuklukları ile mücadele | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Alkol madde kullanım bozukluklarında yaklaşım | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Alkol madde kullanım bozukluklarında komorbidite | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel değerlendirme ve gözden geçirme | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |