Genel Bilgi
Kod | BAG532 |
Ad | Kişilik Bozuklukları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste kişilik bozuklukları ve tanı yaklaşımları hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu derste kişilik bozuklukları, sınıflandırması, tanı ve yaklaşımlar ile ilgili bilgileri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Kişilik Bozuklukları. Sinan Bayraktar, Ertuğrul Köroğlu, Ankara, HYB Yayıncılık, 2014.
Notlar
Personality Disorders . Editor RE Feinstein, Oxford, Oxford University Press, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kişilik kavramını tanımlayacak. |
ÖÇ02 | Gelişim kuramlarını açıklayacak |
ÖÇ03 | Kişilik bozukluğu kavramını tanımlayacak |
ÖÇ04 | Kişilik bozukluklarının tiplerini sayacak. |
ÖÇ05 | Kişilik bozuklukların diğer psikiyatrik bozukluklarla ilişkisini açıklayacak. |
ÖÇ06 | Kişilik bozukluklarının tanı kriterlerini sayacak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kişilik kuramları | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kişiliğin değerlendirilmesi | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Kişilik bozukluklarının DSM-5'e göre sınıflandırılması | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antisosyal Kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Borderline Kişilik Bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Histrionik kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Çekingen kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Narsisistik kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bağımlı kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Obsesif kompulsif kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Paranoid kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Şizoid kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Şizotipal kişilik bozukluğu | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kişilik bozukluklarının ICD-11 ve DSM-5 alternatif modeline göre sınıflandırılması | Ön araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel değerlendirme ve tekrar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |