Genel Bilgi
Kod | BAG653 |
Ad | Çocuklarda/Ergenlerde ve Genç Yetişkinlerde Riskli Davranışlar ve Güncel Önleme Çalışmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUNAY FIRAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin çocuk, ergen ve genç yetişkinlerde; bağımlılığı oluşturan risk etmenlerini ve bağımlılığın tedavisinde uygulanan güncel müdahaleleri ve stratejileri bilme
Dersin İçeriği
Öğrenciye, çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin Riskli Davranışlar ve Güncel Önleme çalışmaları kavramsal ve bütüncül olarak ele alma, tanıma ve sorunlara çözüm üretme konusunda bilgi ve beceri kazanma
Dersin Ön Koşulu
----------
Kaynaklar
Bağımlılık, Tanı Tedavi, Önleme Ed: Mücahit Öztürk ve ark. Yeşilay yayınları, 2020.
Notlar
Çocuklarda/Ergenlerde ve Genç Yetişkinlerde Riskli Davranışlar ve Güncel Önleme Çalışmaları konusunda Ulusal ve Uluslararası yayınlanan yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel yaklaşımları bilme. |
ÖÇ02 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin risk faktörlerini bilme. |
ÖÇ03 | Antisosyal davranış örüntüsü, intihar eğilimi, beslenme bozuklukları, okul terki ve riskli cinsel ilişkiler gibi bağımlılığa yol açabilen riskli davranışları bilme |
ÖÇ04 | Davranım Bozukluğu, Antisosyal davranış örüntüsü, intihar eğilimi, beslenme bozuklukları, okul terki ve riskli cinsel ilişkiler gibi bağımlılığa yol açabilen riskli davranışları önleme çalışmalarını bilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerde madde kullanımında güncel yaklaşımlar I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerde madde kullanımında güncel yaklaşımlar II | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Çocuk, ergen ve yetişkinlerde madde kullanımına ilişkin risk faktörleri I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Risk faktörü: Davranım Bozukluğu, Antisosyal Davranış Örüntüsü | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerde madde kullanımını önleme I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerde madde kullanımını önleme II | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerde madde kullanımını önleme III | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Risk faktörü: İntiharı önleme | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | ARA SINAV | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
10 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel önleme yaklaşımlar I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel yaklaşımlar II | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel örnek çalışmalar I | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel örnek çalışmalar II | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel örnek çalışmalar III | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Çocuk, ergen ve genç yetişkinlerin madde kullanımına ilişkin güncel örnek çalışmalar IV | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Final Sınavı | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
17 | Final sınavı | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |