Genel Bilgi
Kod | BAG648 |
Ad | Psikofarmakoloji II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, santral sinir sistemindeki (SSS), hastalıkları, bu hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmaları ilgili güncel bilgilerin öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders, hipnosedatif ilaçlar, Antidepresan ve antimanik ilaçlar, Antipsikotik ilaçlar, anksiyolitik ve antiepileptik ilaç grupları hakkında genel bilgi ile etki mekanizmaları ve bu ilaçların klinik farmakolojisi hakkında bilgiler içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
1-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 12. Edition, 2009 2-Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp, 4.Edition, 2008 3-Goodman Gilman Tedavinin Farmakolojik Temelleri, Translation Editor Prof. Dr. Öner Süzer, 2009 4- Stahlın Temel Psikofarmakolojisi, Nörobilisel ve Pratik Uygulamalar, Stephen M. Stahl, Çeviri Editörü: Prof. Dr.İ. Tayfun Uzbay, İstanbul Tıp Kitapevi,2012 5- Psikofarmakolojinin Temelleri vr-e Deneysel Araştırma Teknikleri, Prof. Dr.İ. Tayfun Uzbay, 1. Baskı Ankara, 2004
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli psikolojik bozuklukların altında yatan nedenleri bilir. |
ÖÇ02 | Santral Sinir Sisteminin hastalıklarını bilir |
ÖÇ03 | Çeşitli psikolojik bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını bilir |
ÖÇ04 | Depresyon tedavisinde kullanılan ilaçları sayar ve etki mekanizmasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikofarmakolojinin Temek İlkeleri, Sinir Sistemi Yapısı ve İşlevleri, Nöroanatomi ve Nörofizyoloji, Nörotransmitterler ve Hormonlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Hipnosedatif İlaçlar- Benzodiazepinler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Hipnosedatif İlaçlar- Barbitüratlar ve diğerleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Alkoller | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Psikoz ve şizofreni, Nöroleptik ilaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Depresyonun Farmakolojik Tedavisi - Antidepresanlar / Etki Mekanizmaları / Yan Etkileri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Bipolar Bozukluğun Farmakolojik Tedavisi / Duygu Durum Düzenleyiciler- Antimanik İlaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Antiepileptik İlaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Opioid Analjezikler | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İlaç Suistimali ve İlaç Bağımlılığı | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Non-Steoridal Antiinflamatuar İlaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Santral Sinir Sistemi Stimulanları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Parkinson Hastalığının ve diğer Hareket Bozukluklarının Tedavisinde kullanılan İlaçlar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dersin Genel Değerlendirilmesi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Genel Tekrar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |