Genel Bilgi
Kod | İG075 |
Ad | Tıbbi Jeolojide İş Güvenliği Uygulamaları -I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Elementler, mineraller, kayaçlar, toprak ve suların içinde yeraldığı jeolojik ortam ile sağlık arasındaki ilişkinin açıklanması ve disiplinler arası bir bilim dalı olarak meslek hastalıkları veya jeolojik ortamdan kaynaklanan problemler ile jeolojik ortamda sağlık için faydalı yönleri de tanımak ve tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
İş Güvenliği açısından doğal olarak oluşan element, bileşik lerin tanımlanmasını yapar ve iş sağlığı konusunda ilişkilendirir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tıbbi Jeoloji, Çevre Jeolojisi, Hüseyin YALÇIN Cumhuriyet Üniversitesi, 2015
Notlar
Web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elementlerin yaşam üzerindeki etkilerini kavrar |
ÖÇ02 | Özellikle bazı minerallerin sağlık açısından önemini öğrenir |
ÖÇ03 | Minerallerin disiplinler arası önemi ve çevre sağlık konusunda bilinç oluşturur |
ÖÇ04 | Jeoloji ile iş sağlığı ve güvenliğii alanındaki uygulamalarda problemleri analiz etme, formüle etme ve çözümleme becerisini kazanır |
ÖÇ05 | Doğal jeolojik unsurlar ve insan sağlığına etkilerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Sektörlerdeki hammadde, ürün bileşenlerinin zehirli etkilerini bilir |
ÖÇ07 | Tıbbi Jeoloji konusunu sektörlere adapte eder |
ÖÇ08 | Endüstriyel alanda risk analizi yapar |
ÖÇ09 | Çimento, Ağır metal sanayii, Cam sanayii, demir-çelik sanayi bünyesinde iş sağlığı risk analizi yapar |
ÖÇ10 | Antropojenik kirliliği öğrenir |
ÖÇ11 | Meslek hastalıklarını öğrenir |
ÖÇ12 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamındaki sağlık ve güvenlik risklerini belirleyebilme becerisi kazanır, | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşyeri ortamında gerekli koruyucu işlemleri saptayıp, önlemler alabilme, işverenin ve çalışanların iş sağlığı ve güvenliği konusunda koordinasyonu sağlayabilme becerisi kazannır, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği alanında kuramsal, teknik, uygulama ve hukuki bilgilerini sürekli güncelleyerek kullanabilme becerisi kazanır, | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleği ile ilgili mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olma ve güncel takip edebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve beceriyle, iş güvenliği konusunda karşısına çıkan problemleri tanımlayabilme, çözümünde etkin kullanabilme ve çözüm yöntemlerini iş ortamındaki ilgili kişilerle diyalog kurarak çözebilme becerisi kazanır, | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin mevcut sistem ve uygulamalara yenilik katabilme, araştırma yapıp değerlendirebilme becerisine sahip olur, | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel bilgi iletişim teknolojileri hakkında bilgi sahibi olma ve kullanabilme becerisi kazanır, | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk yardım, olağan dışı durumlar, afetler ve yangınla mücadele ve tahliye işleri konusunda ekiple birlikte çalışır, | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalıştığı ortamda yasal mevzuat ve şartlara uygun olarak işin yürütülme becerisine sahip olma, çalışanları ve çalışan temsilcilerini bilgilendirme becerisi kazanır, | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek hastalıkları, iş kazaları ve önlenmesi hakkında bilgi sahibi olur, | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliğinde kullanılan kişisel koruyucu donanımları öğrenir, | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişisel maruziyet ve ortam ölçüm tekniklerini bilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi jeolojinin tanımı, önemi | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ekolojik sistemler | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gazların Sağlık riskleri (metan gazı, stit gazı, azot ve kükürt) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Asit yağmurları ve asit drenajı | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mineral tozları ve toz fırtınaları | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Elementlerin sağlık etkileri (Al-Sb-As-Mg-Mn-Ni-Cu-Fe-Zn-F-P-S) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Elementlerin sağlık etkileri (I-Cd-Ca-Cl-Co-Cr-K-Se-Na-Sr-Tl-Te)) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
|
9 | Ağır metal elementlerinin oluşturduğu sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Minerallerin sağlık riskleri (ASBEST-ZEOLİT) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Minerallerin sağlık riskleri (BOR ve TUZ) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Radyasyonun sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Doğal yollarla suyun kirlenmesi ve sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Doğal yollarla toprağın kirlenmesi ve sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kömür ve sağlığa etkileri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |