Genel Bilgi
Kod | ARK0020 |
Ad | Ethnoarkeolojide Arkeometri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, Etnoarkeolojik çalışmalarda arkeometrinin yerini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğinde, önce etnoarkeolojinin, sonra arkeometrinin ne olduğunu, hedefleri, mantığını ele almak ve daha sonra da, arkeometrinin etnoarkeolojiye katılımının sonuçlarını örnekler eşliğinde anlatmak yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Karakuş, M., 2022, Anadoluda Etnoarkeoloji Araştırmaları, Doruk Yayınları
Notlar
Dersler sırasında tavsiye olunacak yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geçmişin kopyesinden, geçmiş topluluklara ulaşabileceği fikrinin oluşum aşamalarını Kavrar. |
ÖÇ02 | Etnoloji ve arkeoloji gibi, sosyal antroplolji alt dalları arasındaki bağlantıları kavrar. |
ÖÇ03 | Etnoarkeoloji çeşitlerini kavrar ve uygulayabilir. |
ÖÇ04 | Analoji çeşitlerini ve arkeolojiye katılımını öğrenir. |
ÖÇ05 | Arkeolojide kullanılan, etnografik gözlemlere dayalı modelleri öğrenir. |
ÖÇ06 | Arkeolojik yerlerin nasıl biçimlendiğinin etnoarkeolojik pratikler ile gözlemleyebilir. |
ÖÇ07 | Tafonomi, mikromorfoloji ve etnoarkeoloji kombinasyonunun arkeolojik araştırmalardaki yerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Dersin tarihçesi ve etnoarkeoloji fikrinin oluşumu. | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Etnografya, etnoloji ve arkeoloji ilişkisi. | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Etnoarkeoloji çeşitleri. | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Jeoetnoarkeoloji | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Yerleşim etnoarkeolojisi. | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Analoji ve arkeolojide etnografik analoji çeşitleri. | Tavsiye edilecek makaleler okunmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav/ Öğrenci sunumu ve ödevi | Öğrenci sunumu ve ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Etnografik genellemelere dayalı arkeolojik modeller. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Deneysel arkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Tafonomi | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Arkeolojik yerlerin biçimlenmesine etnoarkeolojik yaklaşımlar. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Gösteri |
13 | Mikromorfoloji ve etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Teknolojilerin etnoarkeolojisi. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye'de etnoarkeoloji. | Tavsiye edilecek makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yıl sonu sınavları/Öğrenci sunumu ve ödevi | Öğrenci sunumu ve ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları/Öğrenci sunumu ve ödevi | Öğrenci sunumu ve ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |