Genel Bilgi
Kod | ARK0013 |
Ad | Arkeometri ve Neolitik Evrim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Neolitik sırasında insan gruplarının yaşam tarzında tam bir değişiklik oldu. Dersin amacı, Neolitik değişiklikleri anlamamıza yardımcı olan arkeometrik teknikleri ele almaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini, Neolitik evrimi anlamaya yardımcı olan arkeometrik teknikler oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kollektif, 2016, 4. Odtü Arkeometri Çalıştayı Bildiriler Kitabı - Türkiye Arkeolojisinde Taş : Arkeolojik ve Arkeometrik Çalışmalar, Bilgin Kültür Sanat. Ankara
Notlar
Dersler sırasında tavsiye olunacak yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geç Pleistosen ve Erken Holosendeki iklim değişikliklerinin kanıtlarını bilir. |
ÖÇ02 | İnsanın bitkileri ne zaman ve hangi aşamalar sonunda evcilleştirdiğini, evcil bitkilerin kronolojik yayılım alanlarını kavrar. |
ÖÇ03 | İnsanın hayvanları ne zaman ve hangi aşamalar sonunda evcilleştirdiğini, evcil hayvanların kronolojik yayılım alanlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Geçmişteki insanın faaliyetlerine ve diyetine ilişkin bilgilere ulaşmada mikromorfolojinin ve çeşitli analiz yöntemlerinin kullanımını kavrar. |
ÖÇ05 | Geçmişteki insan topluluklarının aDNA ve genomik tarihini insan kemiklerinden izlenme çalışmalarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse sunumu – coğrafi ve kronolojik çerçeve. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Paleoiklim vekilleri - Geç Pleistosen-Erken Holosen iklim değişikliği | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Sedentizmi tanımlamak | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Paleobotanik - bitkilerin evcilleştirilmesi. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Zooarkeoloji - hayvanların evcilleştirilmesi. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Mikrostratigrafi ve insan faaliyetleri. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Artık analizi – taş endüstrileri. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav - öğrenci sunumu ve ödevi | Öğrenci sunumu ve ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kalıntı analizi – yontuk taş, çanak çömlek | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | İnsan kemiği – sağlık ve kültürel uygulamalar. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | İnsan kemiği – aDNA ve genomik tarih | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | İzotop analizi – diyet ve hareket | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | İzotop analizi – gıda üretim yöntemleri | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Kimyasal karakterizasyon – obsidiyen ve diğer malzemelerin ticareti. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Tartışma - arkeometri ve Neolitik çalışmalar. | Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi | öğrenci sunumu ve ödevi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi | Öğrenci sunumu ve ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |