Genel Bilgi
Kod | ARK0011 |
Ad | Arkeolojik Buluntu ve Değerlendirme Yöntemleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ELİF GENÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, arkeometrik çalışmaların temel malzemelerini oluşturan arkeolojik buluntuların dönemsel ve tipolojik gelişimini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Arkeolojik buluntular uygarlıkların sosyal, dinsel, kültürel ve günlük hayata dair birçok bilgiye ulaşılmasını sağlar. Bu derste taş, kil, metal ve kemik gibi çeşitli malzemelerden yapılmış buluntular, örneğin çanak-çömlek, alet, silah, süs eşyası gibi tanıtılmakta, bunların kronolojik ve tipolojik gelişimleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ökse, A.T. 2002, Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul
Notlar
Ökse, A.T. 1999, Önasya Arkeolojisi Seramik Terimleri, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeolojik buluntuları tanır |
ÖÇ02 | Arkeolojik buluntunun incelemenin önemini listeler |
ÖÇ03 | Seramik toplama yöntemini uygular |
ÖÇ04 | Seramik belgeleme yöntemini uygular |
ÖÇ05 | Seramikleri tipolojik olarak inceler |
ÖÇ06 | İstatistiksel veriler oluşturur |
ÖÇ07 | Toplumsal özellikleri yorumlar |
ÖÇ08 | Seramiklerin tarihsel gelişimini yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arkeolojik Buluntuların İncelenmesini Önemi | Ökse 1999; 2002 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seramik İncelemelerinin Önemi | Ökse 2002, s.1-5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toplama | Ökse 2002, s.9-24 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Belgeleme | Ökse 2002, s.28 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Gruplama ve Tanımlama | Ökse 2002, s.75-86 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Adlandırma | Ökse 2002, s.87-95 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yorumlama | Ökse 2002, s.87-95 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tipoloji | Ökse 2002, s.97-108 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kap tipleri | Ökse 2002, s.97-108 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İstatistik | Ökse 2002, s.121-125 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Toplumsal Özellikler | Ökse 2002, s.130-144 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tarihsel Gelişim | Ökse 2002, s.150-166 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Seramik Buluntunun Yorumlanması | Ökse 2002, s.150-166 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sony Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |