Genel Bilgi
Kod | ARK008 |
Ad | Arkeometride Kimyasal method ve Teknikler 2 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Arkeomterik eserlerin incelenmesinde, enstrumental cihazların kullanımı konusunda yeterli bilgi düzeyine erişilmesi düşünülmektedir.
Dersin İçeriği
Arkeometrik eserlerin analizlerinde kullanılan kimyasal teknik ve metotlar. Restorasyon ve korumada kullanılan kimyasal malzeme ve özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Enstrümantal Analiz İlkeleri Bilim yayınevi Douglas A. Skoog
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arkeometride kullanılan kimyasal cihazları tanır |
ÖÇ02 | TEM cihazının Arkeometride kullanımını ve örneklerin değerlendirilmesini öğrenir |
ÖÇ03 | FTIR cihazının Arkeometride kullanımını ve örneklerin değerlendirilmesini öğrenir |
ÖÇ04 | XRD cihazının Arkeometride kullanımını ve örneklerin değerlendirilmesini öğrenir |
ÖÇ05 | Restorasyon kimyasal maddelerini ve özelliklerini kavrar |
ÖÇ06 | Kimyasal Restorasyonu uygulayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arkeometride kullanılan enstrümental cihazların tanıtımı | Enstrümental cihazları bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Taramalı Elektron miksroskobu özellikleri ve Arkeometride kullanımı | TEM örneklerine bakarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | TEM ile Bazı Arkeometrik eser sonuçlarının incelenmesi | TEM örneklerini açıklayabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | FTIR spektroskopisinin özellikleri ve Arkeometride kullanımı | FTIR örneklerine bakarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | FTIR ile Bazı Arkeometrik eser sonuçlarının incelenmesi | FTIR örneklerini açıklayabilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | XRD özellikleri ve Arkeometride kullanımı | XRD örneklerine bakarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Arkeometrik eserlerde XRD sonuçlarının değerlendirilmesi | XRD nasıl değerlendirildiğine çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | 7 haftalık konuları hem teorik hemde uygulamalı olarak çalışmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Arkeometrik buluntuların incelenmesi ve kimyasal analize hazır hale getirilmesi | Arkeometrik örneklere çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
10 | Örnek eserlerin TEM görüntülerinin alınması ve incelenmesi | Literatürde TEM örneklerine çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Örnek eserlerin FTIR görüntülerinin alınması ve incelenmesi | Literatürde FTIR örneklerine çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
12 | Örnek eserlerin XRD görüntülerinin alınması ve incelenmesi | Literatürde XRD örneklerine çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Restorasyonda kullanılan kimyasal maddelerin özellikleri | Kimyasallara çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Kimyasal restorasyon işlemi ve uygulama çalışması | Restorasyon konusuna çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Deney / Laboratuvar |
15 | Kimyasal restorasyon işlemi sonuçlarının değerlendirilmesi | Kimyasal restorasyon örneklerini inceleyerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 14 haftalık programı çalışarak gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 14 haftalık programı çalışarak gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |