Genel Bilgi
Kod | ARK007 |
Ad | Arkeometride Kimyasal method ve Teknikler 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arkeomterik eserlerin incelenmesinde, kimyasal methodların kullanımı konusunda yeterli bilgi düzeyine erişilmesi düşünülmektedir.
Dersin İçeriği
Arkeometrik eserlerin analizlerinde kullanılan kimyasal teknik ve metotlar. Arkeometride kullanılan kimyasal maddeler ve özellikleri. Restorasyon ve korumada kullanılan kimyasal malzeme ve özellikleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Enstrümantal Analiz İlkeleri Bilim yayınevi Douglas A. Skoog
Notlar
1-X-Ray Diffraction : Structure, Principles & Applications, 2-X-Ray Diffraction Crystallography
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kimyasal analiz yöntemlerinin neler olduğunu bilir |
ÖÇ02 | Kimyasal Analiz yöntemlerinin Arkeometri ile ilişkisini açıklayabilir |
ÖÇ03 | Arkeometrik eserlerin temel özelliklerini kimyasal olarak belirleyebilir |
ÖÇ04 | Arkeometrik eserlerin incelenmesinde kullanılan kimyasal yöntemleri ve enstrümental cihazların kullanımını sağlar |
ÖÇ05 | Arkeometrik olarak incelenen eserlerin yapısal ve kimyasal özelliklerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arkeometri ve Kimya temel bilimi ilişkisini öğrenir | Kimyanın temel araştırma konularını öğrenerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Arkeometri nedir, Arkeometride kimyasal yapılar ve özelliklerini öğrenir | Arkeometrinin temel özelliklerini bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Genel Kimyasal Analiz methodlarını öğrenir | Kimyasal analiz methodlarını inceleyerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Arkeometride kullanılan malzeme özelliklerini öğrenir | Malzeme bilgisini çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Arkeometri ve seramik malzemenin kullanımını öğrenir | Seramik malzemeyi bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Seramik malzemelerin özellikleri | Seramik malzeme nedir bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Seramik malzemelerin yapısal özellikleri | Seramik malzeme yapılarına çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Seramik hammaddelerin kimyasal özellikleri | Seramik hammaddeleri bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Seramikte kullanılan Özlü hammaddeler ve özellikleri | Özlü seramik hammaddeleri örnekleyebilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Seramikte kullanılan Özsüz hammaddeler ve özellikleri | Özsüz seramik hammaddeleri örnekleyebilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Seramikte kullanılan diğer hammaddeler ve özellikleri | Seramik malzemeleri çalışarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Seramik malzemelerin fırınlama süreçleri ve özellikleri | Pişmiş seramik ürünü bilerek gelir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Seramik Pişmiş ürünlerin değerlendirilmesi | Seramik pişmiş ürünlerin özelliklerini çalışır | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Seramik ürünler ve Arkeometrik buluntuların değerlendirilmesi | Arkeometrik seramik örnekleri araştırarak gelir | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 14 haftalık programı çalışarak gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | 14 haftalık programı çalışarak gelir | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |