Genel Bilgi
Kod | AIS208 |
Ad | Sanat ve Estetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin sanatın ve estetiğin temel kavramlarını anlamalarını sağlamak ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, sanatın tarihsel gelişimini ve estetik kuramlarını öğrenerek, sanat eserleri üzerine analitik düşünme yetisi kazanacaklardır. Ayrıca, felsefi ve bilimsel açılardan sanatın işlevi, anlamı ve estetik deneyimi tartışarak kendi estetik anlayışlarını oluşturma fırsatı bulacaklardır.
Dersin İçeriği
Bu ders, sanat ve estetik kavramlarını tarihsel, felsefi ve psikolojik açılardan ele alarak, öğrencilerin estetik deneyimi ve sanatın doğasını daha derinlemesine kavramalarını amaçlamaktadır. Estetik yargılar, sanatın toplumsal ve bireysel işlevleri, sanat felsefesinin temel problemleri, güzellik ve beğeni kavramları, evrimsel psikoloji ile sanat ilişkisi ve çağdaş estetik yaklaşımlar gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. Öğrenciler, sanat kuramlarını analiz ederek, felsefi metinleri tartışarak ve sanat eserleri üzerinden eleştirel yorumlar yaparak sanatın doğasına dair eleştirel bir bakış açısı geliştireceklerdir. Ders boyunca teorik okumalar, sınıf içi tartışmalar ve görsel analizler yoluyla sanata ve estetiğe dair temel bilgiler kazandırılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat ve Estetik Kuramlar. Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY.Aristoteles: Poetika, Can Yay.Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı.
Notlar
Van Gogh (Yön: Alain Resnais), Guernica (Yön: Alain Resnais), Picasso’nun Gizemi (Yön: Henri-Georges Clouzot), Son Portre (Stanley Tucci), Cave Of Forgotten Dreams (Yön: Werner Herzog), Loving Vincent (Yön: Dorota Kobiela, Hugh Welchman), Van Gogh Sonsuzluğun Kapısı (Yön: Julian Schnabel), El Greco (Yön: Yannis Smaragdis), Caravaggio (Yön: Derek Jarman), Edvard Munch (Yön: Peter Watkins), Andrey Rublev (Yön: Endrei Tarkovski), Mr. Turner (Yön:Mike Leigh), Goya in Bordeux (Yön: Carlos Saura), Renoir (Yön: Gilles Bourdos), Nightwatching (Yön: Peter Greenaway), Son Portre (Yön: Stanley Tucci)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat ve estetiğin temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Sanatın tarihsel gelişimini ve estetik teoriler arasındaki farklılıkları açıklar. |
ÖÇ03 | Estetik yargılar, beğeni ve güzellik kavramlarının felsefi ve psikolojik boyutlarını analiz eder. |
ÖÇ04 | Sanat eserlerini estetik kuramlar çerçevesinde yorumlar. |
ÖÇ05 | Farklı sanat eserlerini ve sanat hareketlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ06 | Sanatın toplumsal, politik ve kültürel bağlamlar içerisindeki rolünü değerlendirir. |
ÖÇ07 | Estetik ve sanat felsefesi üzerine yazılmış temel metinleri analiz eder ve eleştirel tartışmalar yürütür. |
ÖÇ08 | Sanat ve estetik üzerine kendi felsefi yorumlarını ve analizlerini geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat Kavramı, Zanaat Kavramı, Tekhne, İçerdiği Anlamlar Ve Kökenleri, Yararlılıktan Kendinde Amaca Evrilme. Gösterim: Unutulmuş Düşler Mağarası, Yön:Werner Herzog | Ernst Fischer: Sanatın Gerekliliği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Estetik Nedir, Estetik Deneyim, Gündelik Deneyim Ve Estetik Deneyim Arasındaki Farklar | Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik. Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Estetik Ve Sanat Teorilerine Genel Bir Bakış | Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Aristoteles’te Sanat Kavramı.Ölçü, Düzen | Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platonda Sanat Kavramı, Güzellik, İdealar, Mimesis, | Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platinos: Mistik Panteizm, Katharsis, Kendinden Geçme | Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 20.Yüzyılda sanatın gelişimini yön veren toplumsal koşullar | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Natı Sanatında Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 20.Yüzyıl Sanat Akımları: İzlenimcilik Ve Sonrası. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Primitivizm Ve Dışavurumculuk. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kübizm ve gerçeklikten uzaklaşma. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Sanat için Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kitle kültürü ve Pop sanat.Öğrenci sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:79-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Kavramsal Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Feminist Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |