Genel Bilgi
Kod | AIS208 |
Ad | Sanat ve Estetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin temel estetik kuramlar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak öğrencilere sanat ürünleri çözümlemelerinde kuramsal bir bakış açısı kazandırmak ve 20. yüzyılın temel sanat akımları, sanatçıları ve bu sanatçıların eğilimleri hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Estetik, Estetik Deneyim, Güzel, Estetik Nesne, Temel Estetik Kuramları Ve Antik Yunan’dan Örnekler, 20.Yüzyıl Sanat Akımlarından Örnekler. İzlenimcilik, Dışavurumculuk, Kavramsal Sanat, Feminist Sanat.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat ve Estetik Kuramlar. Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY.Aristoteles: Poetika, Can Yay.Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı.
Notlar
Van Gogh (Yön: Alain Resnais), Guernica (Yön: Alain Resnais), Picasso’nun Gizemi (Yön: Henri-Georges Clouzot), Son Portre (Stanley Tucci), Cave Of Forgotten Dreams (Yön: Werner Herzog), Loving Vincent (Yön: Dorota Kobiela, Hugh Welchman), Van Gogh Sonsuzluğun Kapısı (Yön: Julian Schnabel), El Greco (Yön: Yannis Smaragdis), Caravaggio (Yön: Derek Jarman), Edvard Munch (Yön: Peter Watkins), Andrey Rublev (Yön: Endrei Tarkovski), Mr. Turner (Yön:Mike Leigh), Goya in Bordeux (Yön: Carlos Saura), Renoir (Yön: Gilles Bourdos), Nightwatching (Yön: Peter Greenaway), Son Portre (Yön: Stanley Tucci)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat kavramına dair farklı anlamları açıklar |
ÖÇ02 | Estetik kavramını ve estetik deneyimin kendine özgü yanlarını tanımlar |
ÖÇ03 | Antik Yunan’daki temel estetik kuramları anlatır |
ÖÇ04 | 20.Yüzyılın temel sanat akımları arasındaki farkları açıklar |
ÖÇ05 | 20.Yüzyılın temel sanat akımlarını anlatır |
ÖÇ06 | 20.Yüzyılın önemli sanatçıları ve eserlerini anlatır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat Kavramı, Zanaat Kavramı, Tekhne, İçerdiği Anlamlar Ve Kökenleri, Yararlılıktan Kendinde Amaca Evrilme. Gösterim: Unutulmuş Düşler Mağarası, Yön:Werner Herzog | Ernst Fischer: Sanatın Gerekliliği | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Estetik Nedir, Estetik Deneyim, Gündelik Deneyim Ve Estetik Deneyim Arasındaki Farklar | Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik. Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Estetik Ve Sanat Teorilerine Genel Bir Bakış | Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Aristoteles’te Sanat Kavramı.Ölçü, Düzen | Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platonda Sanat Kavramı, Güzellik, İdealar, Mimesis, | Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platinos: Mistik Panteizm, Katharsis, Kendinden Geçme | Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 20.Yüzyılda sanatın gelişimini yön veren toplumsal koşullar | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Natı Sanatında Akımlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | 20.Yüzyıl Sanat Akımları: İzlenimcilik Ve Sonrası. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Primitivizm Ve Dışavurumculuk. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kübizm ve gerçeklikten uzaklaşma. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Sanat için Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kitle kültürü ve Pop sanat.Öğrenci sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:79-85 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Kavramsal Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Feminist Sanat. Öğrenci Sunumları | Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |