AIS208 Sanat ve Estetik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS208
Ad Sanat ve Estetik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Süleyman Kıvanç TÜRKGELDİ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin temel amacı, öğrencilerin sanatın ve estetiğin temel kavramlarını anlamalarını sağlamak ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, sanatın tarihsel gelişimini ve estetik kuramlarını öğrenerek, sanat eserleri üzerine analitik düşünme yetisi kazanacaklardır. Ayrıca, felsefi ve bilimsel açılardan sanatın işlevi, anlamı ve estetik deneyimi tartışarak kendi estetik anlayışlarını oluşturma fırsatı bulacaklardır.

Dersin İçeriği

Bu ders, sanat ve estetik kavramlarını tarihsel, felsefi ve psikolojik açılardan ele alarak, öğrencilerin estetik deneyimi ve sanatın doğasını daha derinlemesine kavramalarını amaçlamaktadır. Estetik yargılar, sanatın toplumsal ve bireysel işlevleri, sanat felsefesinin temel problemleri, güzellik ve beğeni kavramları, evrimsel psikoloji ile sanat ilişkisi ve çağdaş estetik yaklaşımlar gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. Öğrenciler, sanat kuramlarını analiz ederek, felsefi metinleri tartışarak ve sanat eserleri üzerinden eleştirel yorumlar yaparak sanatın doğasına dair eleştirel bir bakış açısı geliştireceklerdir. Ders boyunca teorik okumalar, sınıf içi tartışmalar ve görsel analizler yoluyla sanata ve estetiğe dair temel bilgiler kazandırılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat ve Estetik Kuramlar. Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY.Aristoteles: Poetika, Can Yay.Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı.

Notlar

Van Gogh (Yön: Alain Resnais), Guernica (Yön: Alain Resnais), Picasso’nun Gizemi (Yön: Henri-Georges Clouzot), Son Portre (Stanley Tucci), Cave Of Forgotten Dreams (Yön: Werner Herzog), Loving Vincent (Yön: Dorota Kobiela, Hugh Welchman), Van Gogh Sonsuzluğun Kapısı (Yön: Julian Schnabel), El Greco (Yön: Yannis Smaragdis), Caravaggio (Yön: Derek Jarman), Edvard Munch (Yön: Peter Watkins), Andrey Rublev (Yön: Endrei Tarkovski), Mr. Turner (Yön:Mike Leigh), Goya in Bordeux (Yön: Carlos Saura), Renoir (Yön: Gilles Bourdos), Nightwatching (Yön: Peter Greenaway), Son Portre (Yön: Stanley Tucci)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanat ve estetiğin temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını tanımlar.
ÖÇ02 Sanatın tarihsel gelişimini ve estetik teoriler arasındaki farklılıkları açıklar.
ÖÇ03 Estetik yargılar, beğeni ve güzellik kavramlarının felsefi ve psikolojik boyutlarını analiz eder.
ÖÇ04 Sanat eserlerini estetik kuramlar çerçevesinde yorumlar.
ÖÇ05 Farklı sanat eserlerini ve sanat hareketlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ06 Sanatın toplumsal, politik ve kültürel bağlamlar içerisindeki rolünü değerlendirir.
ÖÇ07 Estetik ve sanat felsefesi üzerine yazılmış temel metinleri analiz eder ve eleştirel tartışmalar yürütür.
ÖÇ08 Sanat ve estetik üzerine kendi felsefi yorumlarını ve analizlerini geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanat Kavramı, Zanaat Kavramı, Tekhne, İçerdiği Anlamlar Ve Kökenleri, Yararlılıktan Kendinde Amaca Evrilme. Gösterim: Unutulmuş Düşler Mağarası, Yön:Werner Herzog Ernst Fischer: Sanatın Gerekliliği Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
2 Estetik Nedir, Estetik Deneyim, Gündelik Deneyim Ve Estetik Deneyim Arasındaki Farklar Ernest Fischer: Sanatın Gerekliliği: İmge Yay., Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik. Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Estetik Ve Sanat Teorilerine Genel Bir Bakış Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Antik Yunan’da sanat felsefesi. Aristoteles’te Sanat Kavramı.Ölçü, Düzen Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platonda Sanat Kavramı, Güzellik, İdealar, Mimesis, Nejat Bozkurt: Sanat Ve Estetik Kuramları: Sentez Yay., Taylan Altuğ: Son Bakışta Sanat, YKY; Vernan Hyde Minor: Sanat Tarihinin Tarihi, Koç Üniversitesi Yay. Aristoteles: Poetika, Can Yay. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Antik Yunan’da sanat felsefesi. Platinos: Mistik Panteizm, Katharsis, Kendinden Geçme Enver Orman, Estetik: İstanbul Ünv. Açık Ve Uzaktan Eğitim Kitabı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 20.Yüzyılda sanatın gelişimini yön veren toplumsal koşullar Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Natı Sanatında Akımlar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 20.Yüzyıl Sanat Akımları: İzlenimcilik Ve Sonrası. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Primitivizm Ve Dışavurumculuk. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf: 21-27 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Kübizm ve gerçeklikten uzaklaşma. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Sanat için Sanat. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay. Syf:33-39 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Kitle kültürü ve Pop sanat.Öğrenci sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:79-85 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Kavramsal Sanat. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Feminist Sanat. Öğrenci Sunumları Ahu Antmen, 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yay.Syf:181-186 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 07:12