Genel Bilgi
Kod | RTS118 |
Ad | Görüntünün Temel İlkeleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilerin film yapımı bilgilerini, sinematografi, ışık, kurgu ve görsel efektlere vurgu yaparak derinleştirmeyi amaçlamaktadır. Uygulamalı alıştırmalar ve küçük bir film projesinde çalışacak öğrenciler, hikaye anlatma ve dijital film yapım yeteneklerinin yanında proje yönetimi ve takım çalışması ile ilgili olarak da kendilerini geliştireceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders, dijital film yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası ile ilgili temel prensipleri ilerletecektir. Uygulamalı alıştırmalar ve projelerde özellikle ışıklandırma, sinematografi ve dijital yapım sonrası teknikleri vurgulanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz ve E. S. Onat (çev.), İstanbul: De Ki Basım Yayım. Brown, B. (2006). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. S. Taylaner (çev.), İstanbul: Hil Yayınları.
Notlar
Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hikaye anlatma yeteneklerini, yapım öncesi araştırmalarına dikkat ederek geliştireceklerdir; |
ÖÇ02 | Geliştirdikleri bireysel projelerin hazırlık, yapım, çekim ve kurgu gibi aşamalarını kendileri yöneterek inisiyatif alma becerilerini geliştireceklerdir; |
ÖÇ03 | Projelerini hazırlarken görselişitsel ürünleri eleştirel bir gözle değerlendirebilmeyi, kendi projeleri için de aynı eleştirel yaklaşımı geliştirmeyi öğreneceklerdir; |
ÖÇ04 | Kendi prodüksiyon bütçelerini kendileri yönetecek, farklı kaynaklardan projeleri için finansman bulma yollarını araştırabileceklerdir; |
ÖÇ05 | İleri ışık teknikleri dersleri ve farklı koşullarda çekimle ilgili stüdyo dersleriyle kamera bilgilerini ve yeteneklerini geliştirebileceklerdir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Okuma, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Sinematografik Görüntüye Dair Kuramsal Yaklaşımlar | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Görsel Anlatının Oluşturulması Süreçleri: Biçim, İçerik, Teknik ve Estetik Tartışmaları I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Görsel Anlatının Oluşturulması Süreçleri: Biçim, İçerik, Teknik ve Estetik Tartışmaları II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Görsel Tasarımın Temel İlkeleri I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Görsel Tasarımın Temel İlkeleri II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Görsel Tasarımın Temel İlkeleri III | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Görsel Anlatı ve Gerçekçi Film Kuramı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Görsel Anlatı ve Biçimci Film Kuramı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Görsel Anlatı ve Auteur Kuramı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Görsel Anlatı ve Yapısalcı Film Kuramı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Görsel Kompozisyon Oluşturma Uygulamaları I | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Görsel Kompozisyon Oluşturma Uygulamaları II | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Görsel Kompozisyon Oluşturma Uygulamaları III | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Bütünleme Sınavları | Okuma, Tartışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |