RTS102 İletişim Tarihi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS102
Ad İletişim Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amaçları şunlardır: 1. Tarih ve iletişim arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 2. İletişim tarihinin sadece araçların kronolojik anlamda tarihi olmadığını ortaya koymak. 3. Tarih ve iletişim kavramlarına ilişkin eleştirel bir perspektif kazandırmak. 4. İletişim ve tarih üzerine yapılacak tartışmaların tek bir paradigmanın gerçekliği içerisine sıkıştırılamayacağını göstermek. 5. İletişim araçlarının tarihsel gelişimini incelemek. 6. Başlangıcından günümüze egemen iletişim biçimlerini incelemek. 7. Tarih, tarih yazımı, bilgi, iktidar ve egemen iletişim biçimleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 8. İletişim tarihi çözümlemelerinde incelenen dönemin toplumsal, siyasal, kültürel, ekonomik ilişkileri çerçevesinde çözümleme yapmanın neden önemli olduğunu ortaya koymak.

Dersin İçeriği

Bu ders, sözlü kültür/yazılı kültür ayrımı, kağıt, kitap, matbaa, ilk haberleşme sistemleri; çağdaş gazeteciliğin doğuşu; haberleşme sistemleri, Endüstri Devrimi ve ileti (Fabrika sistemi, yığın üretimi, vb), dünyada ve Osmanlı'da haberleşme, matbaa ve basının kısa öyküsü; telgraftan günümüze telekomünikasyonun gelişimi (görsel telgraf, elektrikli telgraf, telefon, vd.); internet ve ağ toplumu konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

David Crowley ve Paul Heyer, İLETİŞİM TARİHİ: Taş Devri Sembollerinden Sosyal Medyaya, Siyasal Kitabevi, 2019.

Notlar

Ana ders kitabının yanı sıra şu kaynaklardan faydalanılacaktır: Armand Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim Yayınları, 2001. Peter Burke, Gutenberg den Diderot ya: Bilginin Toplumsal Tarihi, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2001. Walter J. Ong, Sözlü ve yazılı kültür: Sözün teknolojileşmesi, çev. Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları, 1995. Eric J. Hobsbawm, Devrim Çağı, çev. B. S. Şener, Ankara: Dost Yayınları, 2005. Fernand Braudel, Maddi Uygarlık. Gündelik Hayatın Yapıları, çev. M.A. Kılıçbay, Ankara: İmge Yayınları, 2005. Çam, A. & Şanlıer Yüksel, İ. (2020). Türkiye Sinema Mekânları, Seyir ve Seyirci Araştırmaları Bibliyografyası: Yaklaşımlar, Kaynaklar ve Yöntemler. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 9–46. Çam, A. & Şanlıer Yüksel, İ. (2019). Toros Yayla Köylerinde Sinema Deneyimleri: Modernlik, Şehir, Sinema ve Seyirci İlişkilerine Dair Bir Soruşturma. SineFilozofi Dergisi, (4)7, 408-428. Haluk Geray, İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları, Ankara: Ütopya Yayınları, 2003.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişim tarihi konusunu açıklar.
ÖÇ02 Medyanın tarihsel altyapısı hakkında analiz yeteneği oluşturur.
ÖÇ03 Kitle iletişim araçlarının ortaya çıkış sürecini ve gelişimini açıklar.
ÖÇ04 Sözlü, el yazmalı, basılı ve elektronik iletişimin tarihçesini açıklar.
ÖÇ05 Kitle iletişim araçlarının toplumsal, siyasal ve kültürel alanlardaki etkilerini açıklar.
ÖÇ06 İletişimin tarihsel gelişim çizgisi içinde araçların dönüşüm ve değişimlerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin kapsamı ve amaçları Ön hazırlık gerekli değildir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tarih nedir? Tarihyazımı nedir? İletişim tarihine alternatif bakışlar mümkün müdür? Braudel, 2005 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Erken uygarlıkların iletişim araçları Crowley ve Heyer, Bölüm 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Okuryazarlık geleneği Crowley ve Heyer, Bölüm 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Basım Devrimi Crowley ve Heyer, Bölüm 3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Elektrik ve kablolu dünya Crowley ve Heyer, Bölüm 4 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Görüntü ve Ses Crowley ve Heyer, Bölüm 5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders kitabı ve diğer ilgili materyallerin çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hareketli görüntü ve sinema Crowley ve Heyer, Bölüm 5 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Radyo günleri Crowley ve Heyer, Bölüm 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Televizyon zamanları Crowley ve Heyer, Bölüm 7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Dijital çağda eski ve yeni iletişim araçları Crowley ve Heyer, Bölüm 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bugünden geçmişe bakmak mümkün mü? Tarihi iletişim üzerinde sorgulamak Crowley ve Heyer, Bölüm 8 (devam) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Teknolojik determinist olmayan bir iletişim tarihyazımı; Yeni Sinema Tarihi Çam ve Şanlıer Yüksel, 2019; Çam ve Şanler Yüksel, 2020 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Güncel tartışmalar ve dersin genel değerlendirmesi Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 01:11