RTS117 Radyo, Televizyon ve Sinamanın Temel Kavramları

8 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS117
Ad Radyo, Televizyon ve Sinamanın Temel Kavramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. AYDIN ÇAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kavram ve tekniklerin tanıtılması.

Dersin İçeriği

Radyo, televizyon ve sinema yapımlarında kullanılan kuram, kavram ve tekniklerin tanıtımının amaçlandığı derste, ayrıca yapım türleri, evreleri ve sınırlılıkları incelenecek; yapımda çalışacak elemanlar tanıtılacak; kamera, ışık, ses, kurgu, görüntü kalitesi ve kompozisyon, mercekler, çekim ölçekleri, stüdyo ve dış çekim konuları kuramsal ve uygulamalı olarak işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Douglass, John S. (1996). The art of technique. Millerson, Gerald. (1985). Video camera techniques. Samuelson, David W. (1984). Motion picture camera techniques. Edmonds, Robert. (1982). The sight and sound of cinema and television. Zettl, Herbert. (1973). Sight, sound, motion. Douglass, John S. (1996). The art of technique. Bordwell, David. (1990). Film art an introduction. Andrew, Dudley. (1976).

Notlar

The major film theories.Zettl, Herbert. (1984). Television production handbook. Arijon, Daniel. (2005). Film dilinin grameri 1-2-3. Akdoğan, Salim. (2008). El yapımı sinema. Özalp, Leyla (2008). Bir film yapmak. Arslantepe, Mehmet. (2007). Bir film çekmek ve masaüstü filmciliğe giriş. Durmaz, Ahmet. (2004). Profesyonel televizyon yapım ve yayın teknolojileri. Durmaz, Ahmet. (2004). Dijital televizyonun temelleri. Ergül, Reha R. (2006). Sayısal Ses. Ergül, Reha R. (2001). Ses; film, televizyon ve radyo uygulamalarında.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sinema ve televizyon arasındaki temel farklılıkları ve benzerlikleri açıklayabilir.
ÖÇ02 Sinema ve televizyon arasındaki estetik, ideolojik ve teknik temel farklılıkları tanımlar.
ÖÇ03 Yapım türlerini tanımlar.
ÖÇ04 Yapım sınırlılıklarını açıklar.
ÖÇ05 Yapım aşamalarını sıralar.
ÖÇ06 Sinema ve televizyon ile ilgili temel kavramları ve terminolojiyi tanımlayabilecektir.
ÖÇ07 Film kamerası, film malzemesi ile ilgili terminolojileri tanımlar.
ÖÇ08 Objektif, ışık ve ses ile ilgili temel terminolojileri tanımlar.
ÖÇ09 Film ve elektronik görüntüde görüntünün oluşumunu tanımlayabilecektir.
ÖÇ10 Filmde objektif, ışık, alan derinliği ve pozlama arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ11 Elektronik görüntünün oluşundan tüketimine televizyon yapım zincirini tanımlar.
ÖÇ12 Kurgu ile görüntüler arasındaki ilişkilerin nasıl kurulacağını belirler.
ÖÇ13 Film ve video ile ilgili teknolojileri temel düzeyde kullanabilecektir.
ÖÇ14 Kamera ve aksesuarlarını temel düzeyde kullanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 1
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Radyo, Televizyon ve Sinema'da temel kavramlar - Yapım Türleri Yapım Aşamaları Radyo, Televizyon ve Sinema Alanında Çalışanlar Çekim Mekanları Yapım Sınırlılıkları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Lens, Gövde, Magazin Film görüntüsünün oluşumu F-stop Film formatları Aspect Ratio Film Malzemesi Film Hızıo Çıkarımsal renk sentezi Slow-Fast motion Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 VİDEO ve TELEVİZYON Kameraları Kamera türleri Zoom Lens, Işık Bölünme Bloğu (SSD), Encoder Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Televizyon Görüntüsünün Oluşumu Aspect Ratio Tarama sistemi Satır sayısı / Alan-Kare (Field-Frame) Saniyedeki kare sayısı Bant genişliği Renkli TV Prensipleri Toplamsal renk sentezi Hue saturation Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Video sinyali Aydınlık bilgisi, renk bilgisi, senkronizasyon Waveform / Vectroscope monitoring Kodlama: Composite / Component sinyal Video formatları: AVCHD, Mpeg-2, Mpeg-4 Video bant ve kayıt Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 DSLR Görüntü formatları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ses formatları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Lensler İç bükey lens, Dış bukey lens Sabit lensler Zoom lensler Netlik, Alan Derinliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 IŞIK: 5 Temel Özelliği Işık Ölçümü Alan Derinliği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 SES: Mikrofonlar Radyoda Ses TV'de Ses Sinemada Ses Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 RADYO Yayın Türleri Yayın Tekniği Radyoda Program Yapımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 TV YAPIM ZİNCİRİ Teknik olarak TV yapımında kullanılan araçlar ve akış TV Stüdyosu Senaryo yazımı ve Dramaturji Bütçe ve Yapım Planı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 KURGU Film Kurgu Analog Video Kurgu Sayısal Kurgu: Doğrusal Olmayan Kurgu (Non-Lineer Editing) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 YENİ MEDYA Yeni Medya Araçları Web 2.0 ve Web 3.0 Teknolojilerio Etkileşimlilik Kavramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 212
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,48
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:14