RTS219 Dünya Sineması

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS219
Ad Dünya Sineması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. AYDIN ÇAM (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kuzey Amerika Sineması, Güney Amerika Sineması, Avrupa Sineması, Post-Sovyet Ülkelerin Sineması, Ortadoğu Sineması, Kuzey Afrika Sineması, Asya Sineması-Güney Asya Sineması ve Uzakdoğu Sineması'nın güncel yönetmenlerini, filmlerini ve temalarını seçilen örneklerle yerel, ulusal ve uluslararası bağlamlarda tarihsel ve toplumsal süreçlerle birlikte irdelemek.

Dersin İçeriği

Bir kavram olarak dünya sineması, yerel, ulusal ve uluslararası sinemalar ve sinema salonları, sinemada dönemler ve akımlar, film manifestoları, film festivalleri ve etkileşimler, dünya sinemasında son dönem tartışmalar ve yeni eğilimler.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.

Notlar

Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler sinema tarihi ve sinemanın gelişimi ile ilgili süreçleri; temel dönemleri, akımları, yönetmenleri ve filmleri bilir; temel dönemlere ve akımlara göre sinema sanatını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ02 20. yüzyıldan bugüne dünya sinemasındaki dönüşümler, eğilimler ve temel konular hakkında bir kavrayış gösterirler;
ÖÇ03 Dünya sinemasının dönemler boyunca yerel, ulusal ve uluslararası bağlamda, çağdaş film çalışmaları bağlamında nasıl bir araya geldiği ve ayrıştığı konusunda bir kavrayış gösterirler;
ÖÇ04 Sinema ve sinemanın gelişimini ve ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal gelişmelerle olan ilişkisini çözümlerler;
ÖÇ05 Öğrenciler sinema filmlerinin medya, iletişim ve kültür endüstrilerinde kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve çözümler.
ÖÇ06 Sinema filmlerinin biçim ve içerik ilişkisini kurarak bu filmleri teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler;
ÖÇ07 Sinema filmlerini, sanat ve estetiğin jeopolitikası açısından sorgular;
ÖÇ08 Sinema sanatı ile ilgili yerel, ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdardır;
ÖÇ09 Film çalışmalarının temel kavramlarının dünya sinemasına nasıl uyarlanacağının ayırdındadır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler Okuma, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Sinemanın Kısa Tarihi: Dönemler, Akımlar, Temalar, Yönetmenler ve Filmler Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 II. Dünya Savaşı Öncesi Dünya Sineması: ABD, SSCB ve Avrupa Temelli Sinema Anlayışı Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 II. Dünya savaşı Sonrası Yaşanan Dönüşümler ve Sinema - Sömürgecilik Öncesi ve Sonrası Dünya Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Avrupa Sineması I: Genel Bir Bakış Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Avrupa Sineması II: Fransız Sineması ve Fransız Sinemasında Yeni Yönelimler Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Avrupa Sineması III: Post-Sovyet Ülkelerin Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, Tartışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Asya/Avrasya Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Uzakdoğu Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Ortadoğu Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 İran Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Üçüncü Dünya Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri
14 Latin Amerika Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 Hollywood ve Bağımsız Amerikan Sineması Okuma, Film İzleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tartışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavları Okuma, Tartışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:17