RTS207 Kitle Iletisim Kuramları

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS207
Ad Kitle Iletisim Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, kuram ve bilimsel araştırma hakkında genel bilgileri ve kitle iletişimi kavramının gelişimini öğrenmek; kitle iletişimi alanındaki temel kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin farklı paradigmatik yaklaşımları öğrenmesi ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları analiz edebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında öncelikle sosyal bilimlerde kuram, paradigma ve bilimsel yöntem kavramları üzerinde durulacaktır. Ardından tarihsel olarak kitle iletişiminin öncül kuramlarına değinilerek, kitle iletişimi alanında temel iki okul olan liberal ve eleştirel yaklaşımlara giriş yapılacaktır. Bu kapsamda erken dönem Chicago Okulu'nun iletişim araştırmaları, güçlü etkiler paradigması, ardından sınırlı etkiler yaklaşımı irdelenecektir. Kitle iletişim modellerini tartıştıktan sonra, eleştirel iletişim kuramlaarı Frankfurt Okulu, İngüliz Kültürel Çalışmalar geleneğini ve ekonomi politik yaklaşımları kapsayacak şekilde tartışılacaktır. Dersin son bölümünde ağ kuramı ve iletişim pratiklerine güncel yaklaşımlar tartışılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

N/A

Kaynaklar

Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim).

Notlar

Ders boyunca çeşitli belgesel ve kurmaca filmler tavsiye edilecektir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kuram ve model kavramlarını tanımlar
ÖÇ02 Liberal ve eleştirel kuramsal yaklaşımları açıklar
ÖÇ03 Anaakım kitle iletişim kuramlarını tartışır
ÖÇ04 Eleştirel iletişim kuramlarını tartışır
ÖÇ05 Kuramlar arasındaki tarihsel ve bağlamsal benzerlikleri ve ayrımları analiz eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel tanışma ve ders içeriğinin aktarılması Genel tanışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kuram, paradigma ve bilimsel yöntem Burak Özçetin (2018), 'Kuram ve Bilimi Anlamak', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 21-38. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kitle, kitle kültürü ve erken kitle iletişimi kuramları Burak Özçetin (2018), 'Kitle, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Kuramları', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 39-56. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Erken dönem iletişim araştırmaları: Chicago Okulu Burak Özçetin (2018), 'Erken Dönem Amerika İletişim Araştırmaları I: Chicago Okulu', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 57-84. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Erken dönem iletişim araştırmaları: Güçlü etkiler paradigması Burak Özçetin (2018), 'Erken Dönem Amerika İletişim Araştırmaları II: Güçlü Etkiler Paradigması', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 85-98. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İletişim araştırmalarında etki tartışmaları Burak Özçetin (2018) İkinci Dünya Savaşı Sonrası İletişim Çalışmalarında Etki Sorunu: Sınırlı Etkilerden Güçlü Etkilere, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 99-134. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kitle iletişim modelleri Burak Özçetin (2018) Kitle İletişim Modelleri, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 135-161. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştirel iletişim kuramları: Frankfurt Okulu Burak Özçetin (2018) Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 161-180. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eleştirel iletişim kuramları: Frankfurt Okulu (devam) Burak Özçetin (2018) Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 161-180. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eleştirel iletişim kuramları: İngiliz Kültürel Çalışmaları Burak Özçetin (2018) İngiliz Kültürel Çalışmaları, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 181-206. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eleştirel iletişim kuramları: Ekonomi Politik Yaklaşım Burak Özçetin (2018) İletişimin Ekonomi Politiği, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 207-233. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eleştirel iletişim kuramları: Ekonomi Politik Yaklaşım (devam) Burak Özçetin (2018) İletişimin Ekonomi Politiği, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 207-233. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Teknolojik Paradigmalar Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 233-266. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Ağ Toplumu ve Yeni Medya Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 233-266. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:17