Genel Bilgi
Kod | RTS207 |
Ad | Kitle Iletisim Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kuram ve bilimsel araştırma hakkında genel bilgileri ve kitle iletişimi kavramının gelişimini öğrenmek; kitle iletişimi alanındaki temel kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmaktır. Bu kapsamda öğrencilerin farklı paradigmatik yaklaşımları öğrenmesi ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları analiz edebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında öncelikle sosyal bilimlerde kuram, paradigma ve bilimsel yöntem kavramları üzerinde durulacaktır. Ardından tarihsel olarak kitle iletişiminin öncül kuramlarına değinilerek, kitle iletişimi alanında temel iki okul olan liberal ve eleştirel yaklaşımlara giriş yapılacaktır. Bu kapsamda erken dönem Chicago Okulu'nun iletişim araştırmaları, güçlü etkiler paradigması, ardından sınırlı etkiler yaklaşımı irdelenecektir. Kitle iletişim modellerini tartıştıktan sonra, eleştirel iletişim kuramlaarı Frankfurt Okulu, İngüliz Kültürel Çalışmalar geleneğini ve ekonomi politik yaklaşımları kapsayacak şekilde tartışılacaktır. Dersin son bölümünde ağ kuramı ve iletişim pratiklerine güncel yaklaşımlar tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
N/A
Kaynaklar
Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim).
Notlar
Ders boyunca çeşitli belgesel ve kurmaca filmler tavsiye edilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kuram ve model kavramlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Liberal ve eleştirel kuramsal yaklaşımları açıklar |
ÖÇ03 | Anaakım kitle iletişim kuramlarını tartışır |
ÖÇ04 | Eleştirel iletişim kuramlarını tartışır |
ÖÇ05 | Kuramlar arasındaki tarihsel ve bağlamsal benzerlikleri ve ayrımları analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel tanışma ve ders içeriğinin aktarılması | Genel tanışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kuram, paradigma ve bilimsel yöntem | Burak Özçetin (2018), 'Kuram ve Bilimi Anlamak', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 21-38. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kitle, kitle kültürü ve erken kitle iletişimi kuramları | Burak Özçetin (2018), 'Kitle, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Kuramları', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 39-56. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Erken dönem iletişim araştırmaları: Chicago Okulu | Burak Özçetin (2018), 'Erken Dönem Amerika İletişim Araştırmaları I: Chicago Okulu', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 57-84. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Erken dönem iletişim araştırmaları: Güçlü etkiler paradigması | Burak Özçetin (2018), 'Erken Dönem Amerika İletişim Araştırmaları II: Güçlü Etkiler Paradigması', Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 85-98. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İletişim araştırmalarında etki tartışmaları | Burak Özçetin (2018) İkinci Dünya Savaşı Sonrası İletişim Çalışmalarında Etki Sorunu: Sınırlı Etkilerden Güçlü Etkilere, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 99-134. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kitle iletişim modelleri | Burak Özçetin (2018) Kitle İletişim Modelleri, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 135-161. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eleştirel iletişim kuramları: Frankfurt Okulu | Burak Özçetin (2018) Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 161-180. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eleştirel iletişim kuramları: Frankfurt Okulu (devam) | Burak Özçetin (2018) Frankfurt Okulu, Eleştirel Teori ve Kültür Endüstrisi, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 161-180. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eleştirel iletişim kuramları: İngiliz Kültürel Çalışmaları | Burak Özçetin (2018) İngiliz Kültürel Çalışmaları, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 181-206. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eleştirel iletişim kuramları: Ekonomi Politik Yaklaşım | Burak Özçetin (2018) İletişimin Ekonomi Politiği, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 207-233. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Eleştirel iletişim kuramları: Ekonomi Politik Yaklaşım (devam) | Burak Özçetin (2018) İletişimin Ekonomi Politiği, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 207-233. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Teknolojik Paradigmalar | Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 233-266. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ağ Toplumu ve Yeni Medya | Burak Özçetin (2018) İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm, Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar ve Modeller (İstanbul: İletişim), ss. 233-266. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |