AIS223 Mitoloji ve Sinema

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS223
Ad Mitoloji ve Sinema
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü İlker ZOR
Dersin Öğretim Elemanı İlker ZOR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; sinemayla mitoloji- mitolojik öğeler arasında bağ kurarak film anlatılarını mitolojik yönleriyle ele almak ve aralarındaki karşılıklı ilişki ağının kavramsal çerçevesini belirlemek, kaynağını mitolojiden alan filmleri incelemektir.

Dersin İçeriği

Bu derste mitolojinin sinemadaki izdüşümü belirlenerek film çalışmalarında-araştırmalarında mitolojik öğelerden yararlanma biçimleri incelenmektedir. Mitsel öğelerin sinemada anlatı yapısının oluşumuna katkıda bulunması ve film anlatılarına dönüşmesi anlatılardaki ‘yolculuk modeli’ üzerinden analiz edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aiskhylos (2021). Zincire Vurulmuş Prometheus (Çev: A. Erhat ve S. Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Bakogianni, A. (2008). All is well that ends tragically: filming Greek tragedy in modern Greece. Institute of Classical Studies, 2008, Vol. 51 (2008), pp. 119-167 Published by: Oxford University Press. Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (Çev: T. Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. Campbell, J. (2016). Batı mitolojisi (Çev: K. Emiroğlu). İstanbul: Islık Yayınları. Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Erkman-Akerson, F. (2015). Mimesis’i okumaya başlarken - Erich Auerbach: mimesis-Batı edebiyatında gerçekliğin temsili. İstanbul: İthaki Yayınları. Oskay, Ü. (1984). Kahraman ve tragedya açısından Lukacs, Brecht ve Benjamin. Yazko Çeviri Dergisi, (18). Rimmon-Kenan, S. (2005). Narrative fiction: contemporary poetics. London and New York: Taylor & Francis Group. Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi. Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları.

Notlar

Erkman-Akerson, F. (2015). Mimesis’i okumaya başlarken - Erich Auerbach: mimesis-Batı edebiyatında gerçekliğin temsili. İstanbul: İthaki Yayınları. Oskay, Ü. (1984). Kahraman ve tragedya açısından Lukacs, Brecht ve Benjamin. Yazko Çeviri Dergisi, (18). Rimmon-Kenan, S. (2005). Narrative fiction: contemporary poetics. London and New York: Taylor & Francis Group. Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mitolojinin anlatı düzeyindeki kavramsal çerçevesini tespit edebilmek
ÖÇ02 Mitolojik anlatılarda temaları ve imgeleri belirleyebilmek
ÖÇ03 Mitolojik anlatı modelini kavrayabilmek
ÖÇ04 Sinema sanatında mitolojik temaları ve imgeleri yorumlayabilmek
ÖÇ05 Mitolojik temaların ve imgelerin sinematografik öğelere dönüşümünü saptayabilmek
ÖÇ06 Filmleri mitolojik bağlamda kahramanın yolculuğu modeline göre analiz edebilmek
ÖÇ07 Mitolojk yapıyı sinemada anlatı yapısı içerisinde yorumlayabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, içeriği, dersin işleyişi ve yükümlülükleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Anlatı kuramı olarak mitoloji Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Mitolojinin ilk kaynakları Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Mitolojide kahramanın yolculuğu Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Mitsel öykülerin tarihsel yolculuğu Okuma-Rosenberg, D. (2018). Dünya Mitolojisi (Çev: A.U.Cüce, B. Odabaşı, E. Cengizoğlu, E. Kuzhan, K. Akten, K. Emiroğlu, T. Kocayiğit, T. Kenanoğluİ). İstanbul: İmge Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Mitolojik tema ve imgeler Okuma, İzleme-Şener, S. (2019). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Ankara: Dost Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Mitolojide kahraman imgesi Okuma, İzleme-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Çağdaş mitlerin incelenmesi Okuma, İzleme-Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler (Çev: T. Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kahramanın Yolculuğu Modeli Okuma, İzleme-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sinemada Kahramanın Yolculuğu Modeli Okuma, İzleme-Campbell, J. (2020). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Mitoloji-sinema ilişkisi Okuma, İzleme-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sinemada mitolojik bakışın Dünya sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma, İzleme-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sinemada mitolojik anlatı yapısının Dünya sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma, İzleme-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sinemada mitolojik bakışın Türk sinemasından film örnekleri aracılığıyla incelenmesi Okuma, İzleme-Vogler, C. (2020). Yazarın yolculuğu (Çev: K. Şahin). İstanbul: Okuyanus Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:21