Genel Bilgi
Kod | AIS209 |
Ad | Sözlü ve Yazılı Anlatım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. AYDIN ÇAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere dilin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle göstermeyi; onlara duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmayı; onların yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla kelime hazinelerini geliştirmeyi; okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme kurallarını öğretmeyi; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Bu derste, öğrencilerin sözlü ve yazılı iletişim araçlarının etkili ve doğru şekilde kullanması üzerinde durulacaktır. Derste anlama, anlatma, okuma ve yazma etkinliği üzerine çalışma yapılacak, hazırlıklı konuşma türleri(panel, sempozyum, konferans vb.) tanıtılacak, öğrenci; beden dilini kullanma, vurgu ve tonlamaya özen gösterme, sunum yapma teknikleri gibi konularda donanımlı bir hale getirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Adorno, T. W. (2004). Edebiyat Yazıları. S. Yücesoy ve O. Koçak (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Aristoteles. (2006). Retorik. M. H. Doğan (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Aristoteles. (2007). Poetika – Şiir Sanatı Üstüne. S. Rifat (çev.), İstanbul: Can Yayınları. Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Barthes, R. (2003). Yazının Sıfır Derecesi. T. Yücel (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Barthes, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven. M. Rifat ve S. Rifat (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Barthes, R. (2007). Yazarın Ölümü. Heves. E. Rızvanoğlu (çev.), Cilt 14. Benjamin, W. (2012). Son Bakışta Aşk. H. Barışcan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Berger, J. (1999). Fotokopiler. C. Çapan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Campbell, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. S. Gürses (çev.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Eagleton, T. (2014). Edebiyat Kuramı. T. Birkan (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Foucault, M. (2006). Sonsuza Giden Dil – Seçme Yazılar 6. I. Ergüden (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Herodotos. (2012). Tarih (8, Baskı). M. Ökmen (çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Kundera, M. (1989). Roman Sanatı. İ. Yerguz (çev.), İstanbul: AFA Yayıncılık. Meyer, M. (2009). Retorik. İ. Yerguz (çev.), Ankara: Dost Kitabevi.
Notlar
Ong, W. J. (2007). Sözlü ve Yazılı Kültür – Sözün Teknolojileşmesi (4. Baskı). S. P. Banon (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Sartre, J. P. (1997). Denemeler (8. Baskı). S. Eyuboğlu ve V. Günyol (çev.), İstanbul: Say Yayınları. Vassaf, G. (1999). Cehenneme Övgü: Gündelik Hayatta Totaliterizm. İstanbul: İletişim Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler söz ve yazı, sözlü ve yazılı metinler ile ilgili tarihsel süreçleri bilir; kuramsal ve teknik kavramları tanır; bu kavramları ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal yapı ile ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler sözlü ve yazılı iletişimin kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları ile ilişkisini bilir; bu ilişkiyi iletişim tarihi bağlamında eleştirel bir yaklaşımla çözümler. |
ÖÇ03 | Öğrenciler sözlü ve yazılı anlatım süreçlerini ekonomik, politik, kültürel ve toplumsal dönüşüm süreçleri çerçevesinde yorumlar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler yazılı, sözlü, işitsel ve görsel öğelerden oluşan bir anlatıyı, birimlerine ayırarak yapısal olarak çözümleyebilir. |
ÖÇ05 | Öğrenciler sözlü ve yazılı metinleri kurgulama ve üretme bilgi ve becerisine sahiptir. Sözlü ve yazılı medya ürünlerinin biçim ve içerik ilişkisini kurar; bu ürünleri teknik, estetik, ideolojik ve etik açıdan çözümler. |
ÖÇ06 | Öğrenciler sözlü ve yazılı metinleri ve bu metinlerin kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve eleştirel bir bakış açısıyla çözümler. |
ÖÇ07 | Öğrenciler çeşitli medya ortamları için farklı formatlarda yazılı ve sözlü içerik üretir. Sözlü ve yazılı medya ürünlerinin çeşitli iletişim ortamlarındaki üretim ve kullanım süreçlerini planlar, tasarlar ve yürütür. |
ÖÇ08 | Öğrenciler yazılı ve sözlü fikirleri yaratıcı süreçler içerisinde özgün bir şekilde projeye dönüştürür. |
ÖÇ09 | Öğrenciler medya ve iletişim alanıyla ilgili etik ilkeleri bilir. |
ÖÇ10 | Öğrenciler referans gösterme, alıntı yapma ve intihal ile ilgili kuralları ve etik ilkeleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı; Ders İçeriği; Dersin İşleyişi; Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aristotales ve Poetika | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Aristotales ve Retorik | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Yazı Üzerine Tartışmalar: Yazı Nedir | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Söylem, Yazı ve Anlatı | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yazı ve Yapısalcılık | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Anlatıların Yapısal Çözümlemesi | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Roman Üzerine Tartışmaları | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Modern Yazın | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yazar Üzerine Tartışmalar: Yazar Nedir | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sözlü Kültür ve Bellek | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözlü Kültür Tartışmaları | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yazılı Kültür ve Yazılı Bellek | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni Sözler, Yeni Mecralar ve Yeni Kültürler | Okuma, Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |