Genel Bilgi
Kod | RTS220 |
Ad | Belgesel Film Kuramları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türü, özelliklerini, alt türlerini Türkiye'de ve dünyada gelişimini, türün temel stillerini, türle ilgili kuramsal yaklaşımların anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Belgeselin tanımı, türün tarihsel gelişimi, belgesel sinema türleri, belgesel sinemda stiller, belgesel sinemada temel akımlar ve yaklaşımlar, Türkiye'de belgesel sinemanın tarihi, yeni medya belgeselleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. Dave Saunders (2014). Belgesel: Kollektif Yay.Sine-Göz Manifesto, Metin Okumaları, Sine-Göz Manifesto, Robert Kolker (2011). Film, Biçim ve Kültür, De ki yay sy: 288, Hasan Akbulut (2010). Bellek Olarak Belgesel Sinema, Sinecine Dergihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/707543, Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik, Doruk Yay. ,New York Film Academy Student Resources, https://www.nyfa.edu/student-resources/cinema-verite-vs-direct-cinema-an-introduction, Rekin Teksoy (2024). Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi, Oğlak Yay.,Esin Coşkun (2017). Deny Sinemasında Akımlar, Phoenix Yay. ,Hasan Akbulut (2010). Bellek Olarak Belgesel Sinema, Sinecine Dergihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/707543, Özlem Arda (T.Y) Belgesel Film, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yay.
Notlar
Ders izlencesinde belirtilen belgeseller
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belgesel türünün tarihsel gelişimini anlatır |
ÖÇ02 | Belgesel sinema türünü tanımlar |
ÖÇ03 | Belgesel filmlerin temel tarzlarını ayırt eder |
ÖÇ04 | Belgesel film ile kurmaca film arasındaki ilişkileri biçim, anlatı ve amaç açısından karşılaştırır |
ÖÇ05 | Belgesel filmlerde temel tarzları kullanır |
ÖÇ06 | Türkiye'de belgesel sinema türünün gelişimini, örneklerini ve yönetmenlerini anlatır |
ÖÇ07 | Belgesel sinemanın türlerini sıralar |
ÖÇ08 | Yeni medya belgesellerinin özelliklerini sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, yazılı ve görsel kaynakların tanıtımı, ders izlencesi | Ders akışının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Belgesel sinema tanımları, temel stillere genel bakış, belgesel sinemanın gerçeklikle ilişkisi, İzleme: Robert Flaherty, Esther Shub, Aktueller | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Belgesel Sinemanın gelişimine genel bakış: sinematik belgeden belgesel sinemaya geçiş, 1920-1960 arası genel özellikler, İzleme: Robert Flaherty: Kuzeyli Nanook | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. Dave Saunders (2014). Belgesel: Kollektif Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Belgesel Sinemada Türler: Biyografi, Haber, Propaganda belgeselleri, örnekler, sosyolojik ilişkiler İzleme: Leni Riefenstahl: İradenin Zaferi, Dziga Vertov: Lenin İçin Üç Şarkı | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Belgesel Sinemada Türler: Tarih, Derleme, Docudrama, Sahte Belgeseller ,Mockumentary, özellikler, örnekler, İzleme: Rob Reiner: This is Spinal Tap | Dave Saunders (2014). Belgesel: Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Belgesel sinemanın diğer filmlerle ilişkisi ve biçemler 1: Şiirsel Biçem , anlatım, örnekler, örnek gösterim: Chris Marker: Güneşsiz, Füruğ Ferruhzad: Ev Karadır | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Belgesel sinemanın diğer filmlerle ilişkisi ve biçemler 2: Açıklayıcı Biçem, anlatım yapısı, açıklayıcı belgeselde izleyici ve yönetmen ilişkisi, örnekler. Gösterim: Margarathe von TrottaAuf der Suche nach Ingmar Bergman | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Belgesel Sinemada Gözlemci Biçem, gelişimi, anlatı stilleri, örmekler, örnek gösterim: Robert Drew: Önseçim | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Belgesel Sinemada Katılımcı Biçem, anlatı stilleri, gelişimi, örnekler, gösterim: Agnes Varda: Toplayıcılar | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Belgeselde Çağdaş Modernist Biçemler: Dönüşlü ve Edimsel stiller, anlatı yapıları, özellikler, örnekler, Gösterim: Chantal Akerman ve Agnes Varda. | Bill Nichols (2017). Belgesel Sinemaya Giriş: Boğaziçi Ünv. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Belgesel Sinema Tarihinde Belgesele Kuramsal Bakışlar, Sine-Göz ve Sinema Verite, Gerçekliği kurmak ve Gerçekliği kaydetmek, örnekler | Sine-Göz Manifesto, Robert Kolker (2011). Film, Biçim ve Kültür, De ki yay sy: 288,Roy Armes (2019). Sinema ve Gerçeklik, Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | İngiliz Belge Sineması, Özgür Sinema ve Doğrudan Sinema, tarihsel gelişim, anlatı biçimleri, yaklaşımlar, örnekler | New York Film Academy Student Resources, https://www.nyfa.edu/student-resources/cinema-verite-vs-direct-cinema-an-introduction, Rekin Teksoy (2024). Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi, Oğlak Yay., Esin Coşkun (2017). Deny Sinemasında Akımlar, Phoenix Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Türkiye'de Belgesel Sinemanın Gelişimi, Çağdaş Türk belgesel sineması yönetmenler, filmler, Gösterim: Süha Arın:Ozanlar ve Evler (1987). Hattiler'den Hititlere,Ceyda Torun: Kedi (2017), Serdar Kökçeoğlu: Mimaroğlu (2020)Aşk, Mark ve Ölüm (Cem Kaya, 2022) | Hasan Akbulut (2010). Bellek Olarak Belgesel Sinema, Sinecine Dergihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/707543, Özlem Arda (T.Y) Belgesel Film, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Yeni Medya belgeselleri, özellikleri, interaktif belgeselcilik, özellikler, örnekler, Gösterim: My Life in Limbo,http://www.mylifeinlimbo.ca/home/#section-1 , Southeast Historical Society, https://www.sechicagohistory.org, A Short History of Highrise,https://www.nytimes.com/projects/2013/high-rise/index.html, Beyza Boyacıoğlu (2015) , https://zekimurenhatti.com, www.youtube.com/watch?v=LyTuPrwA7P8, İstanbul Urban Database,http://www.istanbulurbandatabase.com | Özlem Arda (T.Y) Belgesel Film, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yay., | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |