Genel Bilgi
Kod | AIS224 |
Ad | Radyo Program Yapımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler radyo programcılığının farklı türlerini canlı ve banttan radyo yayınının teknik ve ilkelerini keşfetme, yaratma ve analiz etme üzerinde çalışacaklar.
Dersin İçeriği
Bu dersin temelinde radio pratiği yatmaktadır. Öğrenciler bir çok saat uygulama yapacaklardır. Bu pratik uygulama her hafta öğrecilere bildirilerek iyi radyo programı yapmanın asıl ilkeleri üzerine tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul aranmaz
Kaynaklar
Özlem Akkaya, (2020). “Adalet Ağaoğlu’nun Radyo Oyunlarında Kadınlık Halleri,” Fe Dergi 12, no. 1 1-15. Kurtuluş Özyazıcı, (2020). Beyazperdede Radyolu Filmler, ISSN 2149-9446 | Cilt 05 | Sayı 09 | Ocak 2020 |Radyo: Dün, Bugün, Yarın. Ali Murat Kırık, Kenan Bölükbaş, Bir Alternatif Medya Örneği Olarak Topluluk Radyoları, Journal of Human Sciences Volume: 14 Issue:1
Notlar
Nurgün Koç, (2012). Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi Yıl 8 Sayı 70 15 (Bahar 2012)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Radyo programı yapımının orjinal fikirlerden son ürünlere kadarki ilkelerini ve tekniklerini uygular. |
ÖÇ02 | Yüksek kalitede banttan radyo programı üretir. |
ÖÇ03 | Yüksek kalitede canlı yayın radyo programı üretir. |
ÖÇ04 | Radyo türlerinin farklılıklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, program belirleme. Radyo stüdyosunu tanıma. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
2 | Radyonun tarihi, gelişimi | Süleyman İlaslan (2017) Türkiye'de Amatör Radyoculuk Tarihi Ütopya Yay. 23-32 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Radyonun özellikleri. Birinci projelerin yüzde10 dinlemesi ve eleştirilmesi. Özel yapımlar. Haberde hikaye anlatma. Öğrencilerin haftalık programlarının belirlenmesi. | Haftalık radyo programı yapma ve gelişimini belirleme (Her hafta tekrarlanacak) Radyoyu eleştirel dinleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Reklamlar. Program tanıtımı ve girişi. İkinci projenin verilmesi: Program jingle ve giriş. Örneklerin dinletilmesi. ses kaydı ve müzikle mixleme. Canlı yayın denemesi. | McLeish, R. (2005), Radio Production, London: Alsevier: 188/203. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Program girişlerini analiz etme, imza tonu ve tanıtım. Scriptlerin okunması. Çok opsiyonlu kayıt teknikleri ile tanışma. | Radyo programları reklamlarını eleştirel dinleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Radyo programı öneri formu hazırlanması, program yapım süreçlerinin anlatılması | MEGEP , Radyo Program Yapım aşamaları,Ankara 2006, sayfa 1-20 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Radyo programı metni yazmak, seslendirme ve kurgu süreçleri | MEGEP , Radyo Program Yapım aşamaları,Ankara 2006, sayfa 22-47 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Radyo Program Formatları: Radyo tiyatrosu | Behçet Necatigil. (2019) Konuş Göreyim Seni, Radyo Oyunları, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları. Özden Cankaya (2011) Kaybolan Bir Program Formatı, Radyo Tiyatrosu Selçuk İletişim, 6, 4, sf 5-17 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Cumhuriyet Dönemi Radyoculuk faaliyetleri | Meltem Ahıska. (2005) Radyonun Sihirli Kapısı, Metis Yayınları, İstanbul. Nurgün Koç, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Radyo, Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, 8 -15, Bahar 2012 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bültenler. Final projesi senaryosunun sunulması. Projelerin verilmesi. Bülten hazırlama ve canlı yayında okunması. | McLeish, R. (2005), Radio Production, London: Alsevier: 264/274. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Halkın sesi ve yarışmalar. Röportaj sorularının sunumu. Eski projelerin eleştirisi. Final projelerinin senaryolarının sunulması. Canlı yayın denemesi: Vox Pops kaydının yapılması. | McLeish, R. (2005), Radio Production, London: Alsevier: 242/264. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tartışma Programları. Final projelerinin taslaklarının sunulması. Canlı söyleşi programının denenmesi. Quiz hakkında bilgilendirme. | Fleming, C. (2006), The Radio Handbook (second edition), London: Routledge: 109. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Quiz Final projesinin son taslak halinin sunulması ve tartışılması. 10 dakikalık deneme programlarının yapılması | Fleming, C. (2006), The Radio Handbook (second edition), London: Routledge:136/153 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım |
15 | Canlı olarak final projelerinin yayınlanması. Dinlemesi ve eleştirisi. Final sınavı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |