Genel Bilgi
Kod | RTS311 |
Ad | Belgesel Film Yapımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Belgesel Film Yapımı dersi, öğrencilerin başarılı, anlamlı, özgün belgeseller üretmek için onları, yeni fikirler, yöntemler, örnekler, içerikler ile buluşturmayı ve usta-çırak ilişkisi kurarak belgesel film üretmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Teori ve pratik arasındaki bağı güçlendirerek belgesel film tarihindeki farklı gelenekler hakkında farkındalık yaratmak, ilham almalarını sağlamak, konuya farklı yaklaşım biçimleri geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Belgesel Film Yapımı dersinde belgesel sinemanın tarihi ve nitelikleri, belgesel fikri geliştirme stratejileri, belgesel film yapım dosyası hazırlama, belgesel biçemleri, dijital belgesel film yapım teknikleri, belgesel filmin yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçleri teori ve pratik arasındaki bağ güçlendirilerek ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. <çev: Duygu Eruçman. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi. 2017
Notlar
Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger. Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin. Ayrıntı Yayınları. 2020 Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming and Editing Documentaries. Berry Hampe
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Belgesel sinemanın niteliklerini ayırt eder. |
ÖÇ02 | Belgesel film tasarımının fikir aşamasından ön araştırma aşamasına kadar olan yapım öncesi aşamalarını gerçekleştirir. |
ÖÇ03 | Farklı belgesel formatlarını ve biçemlerini kavrar ve analiz eder. |
ÖÇ04 | Belgesel Film Yapım dosyası hazırlar. |
ÖÇ05 | Belgesel filmin yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerini gerçekleştirerek belgesel filmi izlemeye hazır hale getirir. |
ÖÇ06 | Belgesel film yapımı için gerekli teknik ekipmanları kullanır. |
ÖÇ07 | Belgesel film yapımı kurgusu için gerekli bilgisayar yazılımlarını kullanır. |
ÖÇ08 | Bireysel ve grup halinde çalışabilme becerisi geliştirir. |
ÖÇ09 | Eserinin tanıtım materyallerini, alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını kullanarak hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Bilgilendirme | Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Belgesel sinemanın doğuşu, gelişimi ve özellikleri | Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Belgesel Fikri Geliştirme Stratejileri ve Belgesel Film Yapım Dosyasının Hazırlanması | Okuma: Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Belgesel Biçemleri & Belgesel film gösterimi | Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | Dijital Belgesel Film Yapımı Teknikleri & Öğrenci belgesel film örneklerinin gösterimi | Okuma: Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gösteri |
6 | Belgesel Film Önerilerinin Değerlendirilmesi I | Okuma: Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Belgesel Film Önerilerinin Değerlendirilmesi II | Okuma: Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Çekim Süreci -1- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
10 | Çekim Süreci -2- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Kaba Kurgu (Rough Cut) -1- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Kaba Kurgu (Rough Cut) -2- | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Ses Kurgusu & Projelerin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Final Kurgusu (Final Cut) & Projelerin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Final Projelerinin Sunumu ve Değerlendirilmesi | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | - | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |