Genel Bilgi
Kod | AIS321 |
Ad | Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, sosyal bilimcilerin ve ilgili disiplinlerdeki öğrencilerin sosyal dünyayı nasıl analiz ettiklerini, yorumladıklarını ve anlamlandırdıklarını anlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Sosyal bilimlerde araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramları tartışılarak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar sorgulanacaktır. Araştırmanın desenlenmesi, sayıltıları ve sorularının oluşturulmasının yanısıra genelde sosyal bilimler alanında özelde de iletişim alanıyla ilgili araştırmalarda kullanılan veri toplama teknikleri ile çözümlemeleri incelenecek konular arasındadır.
Dersin Ön Koşulu
N/A
Kaynaklar
Erdoğan, Emre ve Uyan-Semerci, Pınar (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber : gereklilikler, sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2021.
Notlar
APA Publication Manual Köker, Levent (2008). İki farklı siyaset: Bilgi teorisi-siyaset bilimi ilişkileri açısından pozitivizm ve eleştirel teori. Ankara: Dipnot. Kuş, Elif (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri: sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? nitel mi? Ankara: Anı. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin. Şimşek, A. (der.) (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: AÜ Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir konunun ya da bir sorunun analizinde bilimsel bir yaklaşım benimser. |
ÖÇ02 | Bir konuyu sorunsallaştırır. |
ÖÇ03 | Bir araştırma projesini başlatır. |
ÖÇ04 | Araştırma sorunsalı ile tutarlı örnekleme, veri toplama ve veri analizi tekniklerini seçer. |
ÖÇ05 | Araştırmalarının sonuçlarını sunar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ve amaçları; yükümlülükler ve tanışma | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Alanyazın taraması, rapor hazırlama | Şimşek, 52-79; APA Publication Manual | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Sosyal bilim anlayışları: Pozitivizm, realizm, pozitivizm eleştirileri, eleştirel teori | Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 1-42; Köker, s. 20-32, 60-95; Kuş, s. 5-22, 61-76. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toplumsal araştırmanın temel ilkeleri | Kuş, s. 22-38; Şimşek, s. 80-106; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 43-54. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nicel araştırma türleri ve süreçleri | Kuş, s. 22-38; Yıldırım, s. 101-118; Şimşek, 108-133 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sormaca ve nicel görüşme teknikleri | Kuş, s. 38-60; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 107-156. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nicel verilerin çözümlenmesi | Akbulut (Şimşek içinde), s. 162-184 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nitel araştırma türleri ve süreçleri | Kuş, s. 77-87; Yıldırım ve Şimşek, s. 83-100 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Belge tarama ve çözümleme | Yıldırım ve Şimşek, s. 187-206 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Nitel görüşme, etnografi ve odak grubu | Yıldırım ve Şimşek, s. 119-180; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 157-188. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Nitel verilerin çözümlenmesi | Yıldırım ve Şimşek, s. 221-254 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Araştırma etiği | Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 55-68; Şimşek, s. 196-216 İzleme: Kitchen Stories, dir. Bent Hamer, 2003 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
14 | Rapor yazma | Şimşek, 52-79; APA Publication Manual | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Ders okumalarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |