AIS321 Bilimsel Araştırma Yöntemleri

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS321
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, sosyal bilimcilerin ve ilgili disiplinlerdeki öğrencilerin sosyal dünyayı nasıl analiz ettiklerini, yorumladıklarını ve anlamlandırdıklarını anlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Sosyal bilimlerde araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramları tartışılarak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar sorgulanacaktır. Araştırmanın desenlenmesi, sayıltıları ve sorularının oluşturulmasının yanısıra genelde sosyal bilimler alanında özelde de iletişim alanıyla ilgili araştırmalarda kullanılan veri toplama teknikleri ile çözümlemeleri incelenecek konular arasındadır.

Dersin Ön Koşulu

N/A

Kaynaklar

Erdoğan, Emre ve Uyan-Semerci, Pınar (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber : gereklilikler, sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2021.

Notlar

APA Publication Manual Köker, Levent (2008). İki farklı siyaset: Bilgi teorisi-siyaset bilimi ilişkileri açısından pozitivizm ve eleştirel teori. Ankara: Dipnot. Kuş, Elif (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri: sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? nitel mi? Ankara: Anı. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin. Şimşek, A. (der.) (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: AÜ Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bir konunun ya da bir sorunun analizinde bilimsel bir yaklaşım benimser.
ÖÇ02 Bir konuyu sorunsallaştırır.
ÖÇ03 Bir araştırma projesini başlatır.
ÖÇ04 Araştırma sorunsalı ile tutarlı örnekleme, veri toplama ve veri analizi tekniklerini seçer.
ÖÇ05 Araştırmalarının sonuçlarını sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kapsamı ve amaçları; yükümlülükler ve tanışma Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Alanyazın taraması, rapor hazırlama Şimşek, 52-79; APA Publication Manual Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Sosyal bilim anlayışları: Pozitivizm, realizm, pozitivizm eleştirileri, eleştirel teori Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 1-42; Köker, s. 20-32, 60-95; Kuş, s. 5-22, 61-76. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Toplumsal araştırmanın temel ilkeleri Kuş, s. 22-38; Şimşek, s. 80-106; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 43-54. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Nicel araştırma türleri ve süreçleri Kuş, s. 22-38; Yıldırım, s. 101-118; Şimşek, 108-133 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sormaca ve nicel görüşme teknikleri Kuş, s. 38-60; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 107-156. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Nicel verilerin çözümlenmesi Akbulut (Şimşek içinde), s. 162-184 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nitel araştırma türleri ve süreçleri Kuş, s. 77-87; Yıldırım ve Şimşek, s. 83-100 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Belge tarama ve çözümleme Yıldırım ve Şimşek, s. 187-206 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Nitel görüşme, etnografi ve odak grubu Yıldırım ve Şimşek, s. 119-180; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 157-188. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Nitel verilerin çözümlenmesi Yıldırım ve Şimşek, s. 221-254 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Araştırma etiği Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 55-68; Şimşek, s. 196-216 İzleme: Kitchen Stories, dir. Bent Hamer, 2003 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
14 Rapor yazma Şimşek, 52-79; APA Publication Manual Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme Ders okumalarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:45