Genel Bilgi
Kod | AIS307 |
Ad | Sinemada Seçme Konular 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin majör sinema tarihi içindeki minör, eleştirel, felsefi sinema yaklaşımlarını öğrenmesine, sinemanın çağdaş dünyadaki düşünce arayışlarıyla ilişkilerini kuracak kuramsal ve tarihsel bakışları edinmesine giriş yapmaktır.
Dersin İçeriği
Sinema ve felsefe, sinema ve modernlik, sinema ve feminist teoriler, post klasik sinema anlatı yapısı, ekosinema ve ekoeleştiri, sinemada yapay zeka, sinemada alt türler, deneysel ve avangard sinemanın gelişimi ve estetik özellikleri. Öğrenci sunumları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Laura Mulvey: Görsel Haz ve Anlatı Sineması makale, Oberhausen Manifesto, Rekin Teksoy:Dünya Sinema Tarihi1, Siegfried Kracauer: Film Teorisi, Metis Yay.,Ö.Nilay Erbalaban Gürbüz:Ekoeleştirel Bir Perspektiften Yönetmenin İnsan Dışı Doğayla İlişkisi:https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.673370, Serdar Öztürk:Sinefilozofi Kurosawa'nın Düşleri'nde Sinematik Yolculuk: Heretik Yay.,Yannis Tzioumakis: Amerikan Bağımsız Sineması: Doruk Yay., David Bordwell: Hollywood'un Film Dili: DoruK Yay, Ö.Nilay Erbalaban GÜRBÜZ: Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern Sinema Örneği Olarak J.Luc Godard Sineması,https://doi.org/10.19145/guifd.58491, Christian Metz: Sinemada Anlam Üstüne Denemeler: Hayal Perest Yay; Oğuzhan Ersümer, Ferhat Zengin,Akıllı Makine Çağı Sinemasına Giriş:Sinema Sanatında Yapay Zeka Teknolojilerinin Kullanımı,İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 6 Sayı 2 Ekim - 2020 (151-177). Batu Anadolu, Makineler Film Yapmayı Düşler mi?: Jan Bot Örneği. SineFilozofi, 5(10), 682-703. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.726799. Andras Balint Kovacks, Modernizmi Seyretmek, De Ki Yay.
Notlar
Ex Machina (Yön:Alex Garland), Mashes of Afternoon (Yön:Maya Deren), Ayı (Yön:Jean J.Annaud), Memento (Yön: Chistopher Nolan), Kameralı Adam (Yön:Dziga Vertov), Hayatını Yaşamak ( J.L.Godard ),Mouchette (Yön: Robert Bresson), Gazap Üzümleri (Yön:John Ford)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ana akım sinema dışındaki sinema kültürü edinebilir |
ÖÇ02 | Sinemada post klasik anlatının özelliklerini bilir |
ÖÇ03 | Sinema ile modernlik arasında ilişki kurabilir |
ÖÇ04 | Sinema ve felsefe ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Sinema teorisi açısından avangard ve deneysel filmi tanımlayabilir |
ÖÇ06 | Ekoeleştiri ve ekosinema hakkında temel bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işleyişi, kaynaklar, dönemiçi programı, giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Görsel Haz ve Anlatı Sineması, Feminist Film Kuramına giriş, Örnek Film Ex Machina | Okuma: Laura Mulvey, Görsel Haz ve Anlatı Sineması makale | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
3 | Sinemada Yapay Zeka Teknolojilerinin Kullanımına Giriş. | Okuma: Ferhat Zengin,Akıllı Makine Çağı Sinemasına Giriş:Sinema Sanatında Yapay Zeka Teknolojilerinin Kullanımı,İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 6 Sayı 2 Ekim - 2020 (151-177). Batu Anadolu, Makineler Film Yapmayı Düşler mi?: Jan Bot Örneği. SineFilozofi, 5(10), 682-703. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.726799. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Sinemada post klasik bir anlatı biçimi: şebekeli anlatılar | Yannis Tzioumakis, Amerikan Bağımsız Sineması: Doruk Yay. David Bordwell, Hollywood'un Film Dili: Doruk Yay. Warren Buckland, Bulmaca Filmler, Say Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Ekoeleştiri ve Ekosinema, | Ö.Nilay Erbalaban Gürbüz, Ekoeleştirel Bir Perspektiften Yönetmenin İnsan Dışı Doğayla İlişkisi: https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.673370 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
6 | İnsan dışı canlıların sinemada kullanımı, AHA vb. kurumlar | Ö.Nilay Erbalaban Gürbüz, Ekoeleştirel Bir Perspektiften Yönetmenin İnsan Dışı Doğayla İlişkisi: https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.673370 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Bir alt tür olarak yol filmleri, Türün özellikleri, Felsefi ve sosyolojik özellikleri | Öğretim Elemanı Ders Notları, Rekin Teksoy: Dünya Sinema Tarihi 2: Oğlak Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deneysel, Avangard Film | Siegfried Kracauer, Film Teorsi, Metis Yay. Bela Balazs, Film Kuramı: Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösteri |
10 | Sinema ve felsefe ilişkisi: Filozofların Sineması, Sinema Kuramcılarının Felsefesi, Film Anlatılarında Felsefi Kavramlar | Serdar Öztürk, Sinefilozofi Kurosawa'nın Düşleri'nde Sinematik Yolculuk: Heretik Yay.Nathan Andersen, Gölge Felsefe: Ayrıntı Yay. Alain Badiou Sinema ve Felsefe University of South Wales 2014https://www.youtube.com/watch?v=81gNHIH8aEI&ab_channel=G%C3%B6khanG%C3%BCrdal: | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Modernlik ve sinema ilişkisi: Modern hayatın sanatı, 19. Yüzyıl kütlürü ve sinema, estetik biçim olarak modern sinema | Christian Metz, Sinemada Anlam Üstüne Denemeler: Hayal Perest Yay. Ö.Nilay Erbalaban GÜRBÜZ, Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern Sinema Örneği Olarak J.LUC Godard Sineması,https://doi.org/10.19145/guifd.58491. Andras Balint Kovacks, Modernizmi Seyretmek, De Ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Öğrenci Sunumları 1.grup | Önceki derslerde işlenen konulara uygun olarak sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci Sunumları 2.grup | Önceki derslerde işlenen konulara uygun olarak sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , Gösteri |
14 | Öğrenci Sunumları 3.grup | Önceki derslerde işlenen konulara uygun olarak sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci Sunumları 4.grup | Önceki derslerde işlenen konulara uygun olarak sunum hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 18 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |