Genel Bilgi
Kod | AIS328 |
Ad | Transmedya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı; transmedyal içerik için farklı modelleri araştırmak ve medyanın farklı formatlarda nasıl var olduğuna dair eleştirel bir bakış açısı kazanmaktır. Yeni medya kavramından yola çıkarak transmedya hikaye anlatıcılığı yöndeşme kavramı ve katılımcı kültür bağlamında tanımlar, örnekler ve kategoriler üzerinden anlatılır. Öğrenciler grup çalışması ile bir transmedya projesinin tüm aşamalarında aktif rol olarak medyanın yazılı, görsel-işitsel ve yazılımsal alanlarında görev üstlenirler.
Dersin İçeriği
Transmedya, farklı iletişim araçları (radyo, televizyon, sinema, bilgisayar oyunları vb.) üzerinden deneyimlenen anlatıların bütünleşmesini ifade eder. İdeal olarak bir transmedya anlatı, çok sayıda medya platformunda açılır ve her yeni metin bütüne kendine özgü ve değerli bir katkıda bulunur. Transmedya, medyalar arası sınırların silikleştiği yöndeşme çağında farklı medyalar için stratejik içerik oluşturma ve medyalar arası planlama stratejilerine odaklanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi.
Notlar
Batu Anadolu- Marvel Sinematik Evreni'nin Anlatısal Evrimi Üzerine Bir İnceleme-Literatürk. Melike Sinem Yılmaz-Medya Çalışmaları Bağlamında Dönüşen Hikâye Anlatıcılığı Transmedya Naci İspir&Ayşe Kucur-Yakınsama Kültürü ve Transmedya Saliha Koç&Gonca Yıldırım-Transmedya Hikayeciliği ve Bilişisel Kapitalizm Selçuk Bazarcı-Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları Küresel Örnekler Zekeriya Kaya-Türkiye'de Transmedya Haber Anlatıcılığı Ömer Faruk Yücel-Yeni Medyada Toplum Merkezli Habercilik Anlayışı Olarak Yavaş Gazetecilik
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler transmedya anlatı stratejilerini açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler geleneksel anlatı becerilerini transmedya kavramları ile kullanır. |
ÖÇ03 | Öğrenciler başarılı bir transmedya anlatı proje önerisi yazar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler medya imtiyazlarını ve devasa anlatıları çözümler. |
ÖÇ05 | Öğrenciler dağıtılmış anlatılar tasarlar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler yeni medyaya dair temel kavramları hatırlar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler transmedya anlatılarının kategorizasyonunu yapar. |
ÖÇ08 | Öğrenciler transmedya anlatıları ile diğer medya anlatılarını ayırır. |
ÖÇ09 | Öğrenciler görsel, işitsel, yazılı ve yazılımsal transmedya uygumalarını seçer ve uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Transmedya Anlatılar, Yöndeşme Kavramı ve Katılımcı Kültür | Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Naci İspir&Ayşe Kucur-Yakınsama Kültürü ve Transmedya | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Transmedya Temel Tanımlar ve Örnekler | Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Melike Sinem Yılmaz-Medya Çalışmaları Bağlamında Dönüşen Hikâye Anlatıcılığı Transmedya | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Transmedya Anlatıların Sınıflandırılması ve Kategoriler | Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Saliha Koç&Gonca Yıldırım-Transmedya Hikayeciliği ve Bilişisel Kapitalizm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Transmedya ve Uyarlamalar | Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Beste Arı & İlknur Köse-Metinlerarasılıktan Transmedya Hikayeye Harry Potter Batu Anadolu- Marvel Sinematik Evreni'nin Anlatısal Evrimi Üzerine Bir İnceleme-Literatürk. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
6 | Transmedya Anlatılara Özgü Kavramlar ve İlkeler | Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. Selçuk Bazarcı-Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları Küresel Örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Transmedya, Gazetecilik ve Aktivizm | Zekeriya Kaya-Türkiye'de Transmedya Haber Anlatıcılığı Ömer Faruk Yücel-Yeni Medyada Toplum Merkezli Habercilik Anlayışı Olarak Yavaş Gazetecilik Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Vera Cengiz&Sinan Kaya-Haber Oyunları Deneyimlenebilir Gerçeklik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Hayran Kültürü | Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Alternatif Kimlikleri Kullanma ve Yönetme | Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Transmedya Anlatılarının Çözümlenmesi | Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Projelerin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı | Transmedya Proje Dosyası | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Proje Sunumlarının Yapılması | Transmedya Proje Dosyası | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma |
14 | Görsel-işitsel içerik üretimi | Transmedya Proje Dosyası | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Tartışma |
15 | Projelerin İzlenmesi | Transmedya Proje Dosyası | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 18 | 18 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |