AIS328 Transmedya

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS328
Ad Transmedya
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı; transmedyal içerik için farklı modelleri araştırmak ve medyanın farklı formatlarda nasıl var olduğuna dair eleştirel bir bakış açısı kazanmaktır. Yeni medya kavramından yola çıkarak transmedya hikaye anlatıcılığı yöndeşme kavramı ve katılımcı kültür bağlamında tanımlar, örnekler ve kategoriler üzerinden anlatılır. Öğrenciler grup çalışması ile bir transmedya projesinin tüm aşamalarında aktif rol olarak medyanın yazılı, görsel-işitsel ve yazılımsal alanlarında görev üstlenirler.

Dersin İçeriği

Transmedya, farklı iletişim araçları (radyo, televizyon, sinema, bilgisayar oyunları vb.) üzerinden deneyimlenen anlatıların bütünleşmesini ifade eder. İdeal olarak bir transmedya anlatı, çok sayıda medya platformunda açılır ve her yeni metin bütüne kendine özgü ve değerli bir katkıda bulunur. Transmedya, medyalar arası sınırların silikleştiği yöndeşme çağında farklı medyalar için stratejik içerik oluşturma ve medyalar arası planlama stratejilerine odaklanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi.

Notlar

Batu Anadolu- Marvel Sinematik Evreni'nin Anlatısal Evrimi Üzerine Bir İnceleme-Literatürk. Melike Sinem Yılmaz-Medya Çalışmaları Bağlamında Dönüşen Hikâye Anlatıcılığı Transmedya Naci İspir&Ayşe Kucur-Yakınsama Kültürü ve Transmedya Saliha Koç&Gonca Yıldırım-Transmedya Hikayeciliği ve Bilişisel Kapitalizm Selçuk Bazarcı-Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları Küresel Örnekler Zekeriya Kaya-Türkiye'de Transmedya Haber Anlatıcılığı Ömer Faruk Yücel-Yeni Medyada Toplum Merkezli Habercilik Anlayışı Olarak Yavaş Gazetecilik


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler transmedya anlatı stratejilerini açıklar.
ÖÇ02 Öğrenciler geleneksel anlatı becerilerini transmedya kavramları ile kullanır.
ÖÇ03 Öğrenciler başarılı bir transmedya anlatı proje önerisi yazar.
ÖÇ04 Öğrenciler medya imtiyazlarını ve devasa anlatıları çözümler.
ÖÇ05 Öğrenciler dağıtılmış anlatılar tasarlar.
ÖÇ06 Öğrenciler yeni medyaya dair temel kavramları hatırlar.
ÖÇ07 Öğrenciler transmedya anlatılarının kategorizasyonunu yapar.
ÖÇ08 Öğrenciler transmedya anlatıları ile diğer medya anlatılarını ayırır.
ÖÇ09 Öğrenciler görsel, işitsel, yazılı ve yazılımsal transmedya uygumalarını seçer ve uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Transmedya Anlatılar, Yöndeşme Kavramı ve Katılımcı Kültür Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Naci İspir&Ayşe Kucur-Yakınsama Kültürü ve Transmedya Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Transmedya Temel Tanımlar ve Örnekler Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Melike Sinem Yılmaz-Medya Çalışmaları Bağlamında Dönüşen Hikâye Anlatıcılığı Transmedya Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Transmedya Anlatıların Sınıflandırılması ve Kategoriler Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Saliha Koç&Gonca Yıldırım-Transmedya Hikayeciliği ve Bilişisel Kapitalizm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Transmedya ve Uyarlamalar Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Beste Arı & İlknur Köse-Metinlerarasılıktan Transmedya Hikayeye Harry Potter Batu Anadolu- Marvel Sinematik Evreni'nin Anlatısal Evrimi Üzerine Bir İnceleme-Literatürk. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay
6 Transmedya Anlatılara Özgü Kavramlar ve İlkeler Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. Selçuk Bazarcı-Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları Küresel Örnekler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Transmedya, Gazetecilik ve Aktivizm Zekeriya Kaya-Türkiye'de Transmedya Haber Anlatıcılığı Ömer Faruk Yücel-Yeni Medyada Toplum Merkezli Habercilik Anlayışı Olarak Yavaş Gazetecilik Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Vera Cengiz&Sinan Kaya-Haber Oyunları Deneyimlenebilir Gerçeklik Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Hayran Kültürü Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Alternatif Kimlikleri Kullanma ve Yönetme Eva Selin-Transmedya Kültürü (Lejand) Süleyman Karaçor, Duygu Aydın, Aşina Gülerarslan. Transmedya Hikâyeciliği, Konya: Çizgi Kitabevi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Transmedya Anlatılarının Çözümlenmesi Henry Jenkins-Cesur Yeni Medya (İletişim Yayınları) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Projelerin Belirlenmesi ve Görev Dağılımı Transmedya Proje Dosyası Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
13 Proje Sunumlarının Yapılması Transmedya Proje Dosyası Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma
14 Görsel-işitsel içerik üretimi Transmedya Proje Dosyası Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Tartışma
15 Projelerin İzlenmesi Transmedya Proje Dosyası Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 18 18
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 10:29