Genel Bilgi
Kod | AIS425 |
Ad | Sinematografi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. İbrahim ZATERİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sinematografi dersinin amacı, filmlerde sinematografik yapıların uygulanmasına yönelik bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. Görsel düşünmenin ve hareketle ifade etmenin yöntemlerini, teori ve uygulamanın sınırlarında kavramak ve tartışmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Filmlerde, görüntünün sinematografik yapısını oluşturan öğelerin özellikleri. Sinematografik araçların kullanımı ve özellikleri. Görüntü kaydetme araçlarının çalışma mantığı. Görüntüyü oluşturan teknik süreçler ve teorik ilişkileri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Öncelikli Kaynaklar: - Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Literatürk Academia Yayınevi. - Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012). Film Sanatı Bir Giriş. (Çev: E. Yılmaz, E. S. Onat). Ankara: De Ki Basım Yayım. - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. - Brown, B. (2017). Sinema ve Videoda Işıklandırma. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. - Canikligil, İ. (2020). Dijital Video ile Sinema. İstanbul: Alfa Basım Yayım. - Mascelli, J. V. (2014). Sinemanın 5 Temel Öğesi. (Çev: H. Gür). Ankara: İmge Kitabevi. - Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler, Kuram ve Uygulamalar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. - Öztürk, L. (2023). Sinemada Renk: A'dan Z'ye Dijital Sinematografi ve Renk Düzenleme. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. - Yıldız, S. (2014). Sinematografik Anlatım. İstanbul: Su Yayınevi. Diğer Önemli Kaynaklar: - Arnheim, R. (2009). Görsel Düşünme. (Çev: R. Öğdül). İstanbul: Metis Yayınları. - Goodridge, M., Grierson, T. (2014). Sinematografi, Görüntü Yönetmenliği. (Çev: M. Yalçın). İstanbul: Remzi Kitabevi. - Ranciere, J. (2016). Sinematografik Masal. (Çev: T. Ertuğral). İstanbul: Küre Yayınları.
Notlar
E-Kaynaklar: http-1: https://www.sineplusakademi.com/sinematografi-temel-ogeleri/ (Erişim Tarihi: 02.08.2024). http-2: https://sanatyapim.com/gorsel-sanatin-taclandirdigi-sinematografi-nedir/ (Erişim Tarihi: 05.08.2024). http-3: https://filmekipmanlari.com/sinematografi/sinema-tarihinden-sinematografi-ornegi-99-kare/ (Erişim Tarihi: 09.08.2024). http-4: https://www.youtube.com/playlist?list=PLvLlL8ItmnjzNckN2MZJFddcnDVzolQlq (Erişim Tarihi: 14.08.2024). http-5: https://sinekutuphane.wordpress.com/2015/11/07/en-sik-tercih-edilen-10-sinema-teknigi-kullanimi/ (Erişim Tarihi: 16.08.2024). http-6: https://www.kameraarkasi.org/kamera/eniyigoruntuyonetmeniodulleri.html (Erişim Tarihi: 16.08.2024). http-7, 8, 9: Adana Altın Koza Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Peter Zeitlinger: Yeni Şafak Solarken (2024, Yön: Gürcan Keltek) https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Zeitlinger https://www.imdb.com/name/nm0954432/ https://www.imdb.com/title/tt22335698/ (Erişim Tarihi: 02.10.2024). http-10, 11, 12: Adana Altın Koza Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Orçun Özkılınç: Mavzer (2020, Yön: Fatih Özcan) https://www.imdb.com/name/nm3398116/ https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/orcunozkilinc.html https://www.imdb.com/title/tt13045506/?ref_=nm_flmg_job_1_cred_t_1 (Erişim Tarihi: 02.10.2024). http-13, 14, 15: Adana Altın Koza Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Gökhan Tiryaki: İşe Yarar Bir Şey (2017, Yön: Pelin Esmer) https://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6khan_Tiryaki https://www.imdb.com/name/nm1780337/ https://www.imdb.com/title/tt6214084/?ref_=nm_flmg_job_1_cred_t_13 (Erişim Tarihi: 02.10.2024). http-16, 17, 18: Adana Altın Koza Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Özgür Eken: Gözetleme Kulesi (2012, Yön: Pelin Esmer)) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/ozgureken.html https://www.imdb.com/name/nm2639820/ https://www.imdb.com/title/tt2191332/?ref_=nm_flmg_job_1_cred_t_10 (Erişim Tarihi: 02.10.2024). http-19, 20, 21: Adana Altın Koza Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Feza Çaldıran: Gelecek Uzun Sürer (2011, Yön: Özcan Alper) https://tr.wikipedia.org/wiki/Feza_%C3%87ald%C4%B1ran https://www.imdb.com/name/nm0129643/ https://www.imdb.com/title/tt2033997/?ref_=nm_flmg_knf_t_4 (Erişim Tarihi: 02.10.2024). http-22, 23, 24: Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Ümit Çakmaksoy: Bozkır (2019, Yön: Ali Özel) https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cmit_%C3%87akmaksoy https://www.imdb.com/name/nm9255192/ https://www.imdb.com/title/tt11343842/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 03.10.2024). http-25, 26, 27: Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Vedat Özdemir: Rauf (2016, Yön: Barış Kaya, Soner Caner) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/vedatozdemir.html https://www.imdb.com/name/nm3668064/ https://www.imdb.com/title/tt5280652/?ref_=nm_flmg_job_1_cred_t_20 (Erişim Tarihi: 03.10.2024). http-28, 29, 30: Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Ercan Özkan: Saç (2010, Yön: Tayfun Pirselimoğlu), Gişe Memuru (2010, Yön: Tolga Karaçelik) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/ercanozkan.html https://www.imdb.com/name/nm1270720/ https://www.imdb.com/title/tt1720215/?ref_=nm_flmg_knf_t_4 https://www.imdb.com/title/tt1753866/?ref_=nm_flmg_knf_t_3 (Erişim Tarihi: 03.10.2024). http-31, 32, 33: İstanbul Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Cevahir Şahin, Kürşat Üresin (2016): Kalandar Soğuğu (2015, Yön: Mustafa Kara) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/cevahirsahin.html https://www.imdb.com/name/nm3203762/ https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/kursaturesin.html https://www.imdb.com/name/nm7651716/ https://www.imdb.com/title/tt4518234/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-34, 35, 36: İstanbul Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Türksoy Gölebeyi: Yeraltı (2012, Yön: Zeki Demirkubuz) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/turksoygolebeyi.html https://www.imdb.com/name/nm3447972/ https://www.imdb.com/title/tt1961675/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-37, 38, 39: İstanbul Film Festivali, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Barış Özbiçer: Bal (2010, Yön: Semih Kaplanoğlu) https://www.barisozbicer.com/aboutcontact https://www.imdb.com/name/nm0994020/ https://www.imdb.com/title/tt1571724/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-40, 41, 42: Sinema Yazarları Derneği SİYAD Ödülleri, En İyi Görüntü Yönetmeni ödülü: Türksoy Gölebeyi: Okul Tıraşı (2021, Yön: Ferit Karahan) https://www.kameraarkasi.org/kamera/kameramanlar/turksoygolebeyi.html https://www.imdb.com/name/nm3447972/ https://www.imdb.com/title/tt10311018/?ref_=nm_flmg_knf_t_3 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-43, 44, 45: En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı (Akademi Ödülleri): Hoyte van Hoytema(2024): Oppenheimer (2023, Yön: Christopher Nolan) https://en.wikipedia.org/wiki/Hoyte_van_Hoytema https://www.imdb.com/name/nm0887227/ https://www.imdb.com/title/tt15398776/?ref_=nm_flmg_job_1_cred_t_2 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-46, 47, 48: En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı (Akademi Ödülleri): James Friend (2023): Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok (2022, Yön: Edward Berger) https://en.wikipedia.org/wiki/James_Friend https://www.imdb.com/name/nm2168099/ https://www.imdb.com/title/tt1016150/?ref_=nm_ov_bio_lk (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-49, 50, 51: En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı (Akademi Ödülleri): Greig Fraser (2022): Dune: Çöl Gezegeni (2021, Yön: Denis Villeneuve) https://en.wikipedia.org/wiki/Greig_Fraser https://www.imdb.com/name/nm0292132/ https://www.imdb.com/title/tt1160419/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-52, 53, 54: En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı (Akademi Ödülleri): Erik Messerschmidt (2021): Mank (2020, Yön: David Fincher) https://en.wikipedia.org/wiki/Erik_Messerschmidt https://www.imdb.com/name/nm0582081/ https://www.imdb.com/title/tt10618286/?ref_=nm_flmg_knf_t_1 (Erişim Tarihi: 04.10.2024). http-55, 56, 57: En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar’ı (Akademi Ödülleri): Roger Deakins (2020): 1917 (2019, Yön: Sam Mendes) https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Deakins https://www.imdb.com/name/nm0005683/ https://www.imdb.com/title/tt8579674/?ref_=nm_flmg_knf_t_4 (Erişim Tarihi: 04.10.2024).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çekim ölçeklerini ve kamera hareketlerini tanır. |
ÖÇ02 | Lens, kamera açısı, ışık kaynağı ve bunların çeşitli teknikler ile kullanımını anlamlandırır. |
ÖÇ03 | Işık, gölge ve derinlik konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Renk ve aydınlatmanın sinemada nasıl anlam yarattığını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Sinematografik görüntünün estetik, sosyal, iletişimsel ve tarihsel açılardan analizini yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma: Giriş, Yöntem | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | - Sinematografi Nedir? - Sinemanın (Kavramsal) Araçları: Çerçeve, objektif, ışık ve renk, doku, hareket, tanıtma, bakış açısı. (Film örnekleri ile). - Planlar: Sahnenin Yapı Taşları. (Film örnekleri ile). - Çekim Ölçekleri: Uzak, genel, boy, diz, bel, göğüs, omuz, baş/yüz, ayrıntı planları. (Film örnekleri ile). - Fotoğrafik İmge; Tonlama Alanı, Hareket Hızı, Perspektif. (Film örnekleri ile). | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 1-11), (sf. 16-36). - Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Literatürk Academia Yayınevi. (sf. 137-146). - Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012). Film Sanatı Bir Giriş. (Çev: E. Yılmaz, E. S. Onat). Ankara: De Ki Basım Yayım. (Sf. 167-173). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
3 | - Görsel Dil. Tasarım İlkeleri: Birlik, Denge, Görsel gerilim, Ritim, Orantı, Kontrast, Doku, Yönlülük. (Film örnekleri ile). - Görsel derinlik duygusu yaratan araçlar: Üst üste bindirme, boyut değişikliği, dikey konum, yatay konum, çizgisel perspektif, boyunu kısaltmak, chiaroscuro, atmosferik perspektif. - Objektifler. Alan Derinliği, Odak. (Film örnekleri ile). - Objektif ve çerçeve. (Film örnekleri ile). | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 37-41), (sf. 42-44) - Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012). Film Sanatı Bir Giriş. (Çev: E. Yılmaz, E. S. Onat). Ankara: De Ki Basım Yayım. (Sf. 174-185). - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 53-66). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
4 | - Çerçeveleme, Çerçevenin oranları ve biçimi. Ekran içi ve ekran dışı mekan. Çerçevelemenin açısı, düzlemi, yüksekliği ve mesafesi. (Film örnekleri ile). - Hareketli çerçeve: Pan, tilt, kaydırma, vinç çekimi. Hareketli çerçevenin işlevleri. (Film örnekleri ile). - Kamera açıları. (Film örnekleri ile). - Kamera Hareketleri. (Film örnekleri ile). - Görüntü Düzenlemenin Kuvvetleri. Çeşitli kompozisyon kuralları. - Kompozisyon - Dengeli kompozisyon, dengesiz kompozisyon. - Görüntü Oranı (Aspect Ratio), Sample rate (Örnekleme oranı), Bit depth (Renk derinliği), Sıkıştırma (Compression), Mercek (Objektif), Görüntü Üreten Bölüm (Film, CCD, CMOS Sensör, vd.), Crop Factor, Kayıt Ortamları, Bakaç (Viewfinder), Netlik (Focus). | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Bordwell, D. ve Thompson, K. (2012). Film Sanatı Bir Giriş. (Çev: E. Yılmaz, E. S. Onat). Ankara: De Ki Basım Yayım. (sf. 186-198), (sf. 199-212). - Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Literatürk Academia Yayınevi. (sf. 147-158). - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 209-226). - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 44-52). - Mascelli, J. V. (2014). Sinemanın 5 Temel Öğesi. (Çev: H. Gür). Ankara: İmge Kitabevi. (sf. 207-255). - Ankaralıgil, N. (2015). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme. Konya: Literatürk Academia Yayınevi. (sf. 63-75). - Canikligil, İ. (2020). Dijital Video ile Sinema. İstanbul: Alfa Basım Yayım. (sf.20-46). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Gösteri |
5 | - Pozlama (Exposure); FPS (Saniyedeki Kare Sayısı), Diyafram, ASA/ISO. (Film örnekleri ile). - Pozlama Yardımcıları. Zebra (Highlight Alert), Beyaz Ayarı (White Balance), Renk Isısı. Görüntü Sabitleme (Image Stabilization), Color Bars, Aralıklı Kayıt (Timelapse Recording), HDR. (Film örnekleri ile). - Kamera Destekleri (Grip – Support Systems): Tripod (üçayak), Dolly (raylı küçük araç), Slider (kaydırak), Crane (vinç), Jib arm (vinç kolu), Dutch head, Jiroskopik sabitleme sistemleri, Car mount, vd. - Sinemasal Devamlılık. (Film örnekleri ile). | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Canikligil, İ. (2020). Dijital Video ile Sinema. İstanbul: Alfa Basım Yayım. (sf. 46-51), (sf. 51-63). (sf. 101-108). - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 77-102). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
6 | - Işıklandırmanın (Aydınlatma) Temel Bilgileri. - Işıklandırma terimleri: Ana ışık (Key light), Dolgu ışığı (Fill Light), Kontur (Backlight), Tepe ışığı (Topper), Sert ışık (Hard light), Yumuşak ışık (Soft light), Ortam ışığı (Ambient light), Bol ışık (High key), Az ışık (Low key), vd. - Işığın Görünümleri: Sert ve yumuşak ışık, ışığın yönü, yoğunluk, doku, renk, vd. - Temel Işıklandırma Teknikleri. - Işıklandırma Araçları. (Film örnekleri ile). - Işıklandırmanın temel bilgileri. - Temel sahne ışıklandırması | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 103-128), (sf. 129-146). - Brown, B. (2017). Sinema ve Videoda Işıklandırma. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 35-57). (sf. 58-85). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
7 | - Sinemada Renk. (Film örnekleri ile). - Renk Nasıl Kullanılır? Sinema ile buluşma. Anlatıya katkı. Karakterin yolculuğu. Estetik. Sembolik kullanım. (Film örnekleri ile). | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (sf. 227-244). - Öztürk, L. (2023). Sinemada Renk: A'dan Z'ye Dijital Sinematografi ve Renk Düzenleme. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. (sf. 321-335). - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan bir filmin izlenmesi. Önceki haftaların konu içerikleri dikkate alınarak ilgili filmin sinematografik açıdan çözümlenmesi. | - İzlenecek olan film, dersin yürütücüsü ve dersin katılımcıları olan öğrenciler arasında değerlendirilerek karar verilir. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
10 | - Set çalışmaları: Görüntü yönetmeni ve ekip. (Film örnekleri ve kamera arkası film örnekleri ile). Öğrenci Çalışmaları: (Aşağıdaki iki seçenekten biri olarak belirlenir.) Seçenek 1- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmlerden birini belirler. Ders izlencesinde e-kaynaklar bölümünde yer alan filmler öncelikli olarak tercih edilmelidir. Öğrenci, ilgili ödüle sahip başka bir filmi de değerlendirmek isteyebilir. Bunun için öğrenci, dersin öğretim elemanının onayını almalıdır. Öğrenciler, belirledikleri filmin sahne/sekans bağlamındaki bir bölümünün çekimini yapmak üzere çekim ekiplerini oluşturur. Ekip çalışması, 4 öğrenci ile gerçekleştirilir. Seçenek 2- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmlerden birini belirler. Ders izlencesinde e-kaynaklar bölümünde yer alan filmler öncelikli olarak tercih edilmelidir. Öğrenci, ilgili ödüle sahip başka bir filmi de değerlendirmek isteyebilir. Bunun için öğrenci, dersin öğretim elemanının onayını almalıdır. Öğrenci, belirlediği bir filmin bütününü, ders kapsamında yer alan konular çerçevesinde sinematografik olarak çözümler. Seçenek 2’yi tercih eden öğrenciler, bireysel olarak hazırlanır ve film çözümlemelerini, sinematografik unsurlar çerçevesinde bir film bütünü olarak sunar. Öğrenciler, hangi seçeneği ve filmi tercih edeceklerini belirtir ve süreç hazırlıklarına başlar. | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - Brown, B. (2014). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. (Çev: S. Taylaner). İstanbul: Hil Yayınları. (s.287-306) - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Öğrenci Çalışmaları: Seçenek 1- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmin hangi sahne/sekanslarını yeniden çekim yapacağını gerekçelendirir. İlgili gerekçelendirmeyi sunum olarak ders kapsamında yapar. Öğrenci, çekimini yapacağı ilgili sahne/sekansların yeniden tasarımını ne şekilde gerçekleştireceğini dersteki konuları dikkate alarak ve başlıklara ayırarak derste sunum olarak açıklar. Seçenek 2- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmlerden birini hangi nedenlerden dolayı belirlediğini gerekçelendirir. Görüntü yönetmeninin seçilen ilgili filmi ve diğer filmleri arasındaki bağlantıları sinematografik unsurlarla ilişkilendirerek açıklayarak ön hazırlık sunumunu gerçekleştirir. Görüntü yönetmeninin filmlerinde sinematografik açıdan öne çıktığı unsurlar açıklanır. | - İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar. Sunum hazırlama. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Öğrenci Çalışmaları: Seçenek 1- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmin hangi sahne/sekanslarını yeniden çekim yapacağını gerekçelendirir. İlgili gerekçelendirmeyi sunum olarak ders kapsamında yapar. Öğrenci, çekimini yapacağı ilgili sahne/sekansların yeniden tasarımını ne şekilde gerçekleştireceğini dersteki konuları dikkate alarak ve başlıklara ayırarak derste sunum olarak açıklar. Seçenek 2- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmlerden birini hangi nedenlerden dolayı belirlediğini gerekçelendirir. Görüntü yönetmeninin seçilen ilgili filmi ve diğer filmleri arasındaki bağlantıları sinematografik unsurlarla ilişkilendirerek açıklayarak ön hazırlık sunumunu gerçekleştirir. Görüntü yönetmeninin filmlerinde sinematografik açıdan öne çıktığı unsurlar açıklanır. | - İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar. Sunum hazırlama. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
13 | Film festivallerinden en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan bir filmin izlenmesi. Önceki haftaların konu içerikleri dikkate alınarak ilgili filmin sinematografik açıdan çözümlenmesi. | - İzlenecek olan film, dersin yürütücüsü ve dersin katılımcıları olan öğrenciler arasında değerlendirilerek karar verilir. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Öğrenci Çalışmaları: Seçenek 1- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmden belirlediği sahne/sekansların yeniden tasarımı olan çekimini yaptıktan sonra, kurgu bütünlüğü içerisinde ilgili derste gösterimini yapar. Seçenek 2- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmi, sinematografik bir bütünlük içerisinde çözümleyerek sunumunu gerçekleştirir. Öğrenci, görüntü yönetmenini, sinematografik açıdan ön plana çıkaran özellikleri, diğer filmleri ile ilişkilendirerek açıklar. | Öğrenci bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci Çalışmaları: Seçenek 1- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmden belirlediği sahne/sekansların yeniden tasarımı olan çekimini yaptıktan sonra, kurgu bütünlüğü içerisinde ilgili derste gösterimini yapar. Seçenek 2- Dersin katılımcısı olan öğrenciler, en iyi görüntü yönetmeni ödülü almış olan filmi, sinematografik bir bütünlük içerisinde çözümleyerek sunumunu gerçekleştirir. Öğrenci, görüntü yönetmenini, sinematografik açıdan ön plana çıkaran özellikleri, diğer filmleri ile ilişkilendirerek açıklar. | Öğrenci, bu ders için şu okumaları yaparak gelmelidir: - İzleme/Dinleme: Haftanın başlığı ile ilgili paylaşılan görsel-işitsel dosyalar. - Diğer ilgili kaynaklar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 1 | There is no preliminary preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları - 2 | Ön hazırlık bulunmamaktadır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |