Genel Bilgi
Kod | AIS427 |
Ad | Sinemada Akımlar ve Yönetmenler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste sinema tarihine yön veren, yeni keşiflere ve yaklaşımlara yol açan sinema akımlarının sanatsal, kültürel, tarihi ve eleştirel bakış açılarıyla incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste sinema akımları ve yönetmenler kendi içlerinde ve karşılaştırmalı olarak ele alınacak, tematik ve kavramsal yaklaşımlar aracılığıyla akımların sinema tarihine olan etkileri bütüncül bir bakış açısıyla incelenecektir. Ders için seçilen akımlar; belirli bir dönem içerisinde üretilmiş olup üslup ve biçimsel açıdan benzer özellikleri filmler ile film yapımı ve üretim özellikleri açısından ortak varsayım ve tavırlarla hareket eden yönetmenler göz önüne alınarak belirlenmiştir. Bu ders; film endüstrisinin durumu, akımların sosyo-ekonomik bağlamı, yönetmenlerin veya yapımcıların benimsediği sanatsal teoriler ve ilgili teknolojik gelişmeler gibi farklı başlangıç noktalarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Esin Coşkun Dünya Sinemasında Akımlar (Phoenix) Linda Badley, R. Barton Palmer, Steven Jay Schneider Dünya Sinemasında Akımlar (Doruk) James Clarke Sinema Akımları: Sinema Dünyasını Değiştiren Filmler (Kalkedon) Esra Biryıldız Sinemada Akımlar (Beta) James Monaco Bir Film Nasıl Okunur (Oğlak) Kristin Thompson David Bordwell Film History: An Introduction (McGraw-Hill) Ahu Antmen 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Sel) Abdullah Ayaydın Çağdaş Sanat Akımları (Nobel)
Notlar
Dönem başlangıcında izleme listesi paylaşılacak, dönem içerisinde görsel-işitsel kaynaklar sağlanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Derste anlatılan film akımlarını ve yönetmenlik tarzlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Coğrafi, kültürel ve estetik açıdan birbirinden farklı özellikler gösteren sinema akımlarını birleştirir. |
ÖÇ03 | Farklı özelliklere sahip sinemasal yaklaşımları çözümler. |
ÖÇ04 | Sinema akımları ile bu akımların içinden doğduğu toplumsal olayları ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Filmler ile küresel görsel-işitsel kültürü anlar. |
ÖÇ06 | Modern sanat akımları ile bir sanat dalı olarak sinema akımlarını karşılaştırır ve sentezler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Akım kavramı ve modern sanatta akımlar | Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, s. 11-21. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sinemada akımların ortaya çıkışı ve ilk akım: İtalyan fütürizmi (1916-1919) | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s.36-44. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Birinci Dünya Savaşı ve Hitler arasında: Alman dışavurumculuğu | Biryıldız, Esra (2016). Sinemada Akımlar, s. 17-57. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Sovyetlerde Akımlar, Montaj Sineması ve Toplumsal Gerçekçilik | Clarke, James (2012). Sinema Akımları, s. 145-154 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Fransada ilk akımlar, Fransız Avangart Sineması ve Şiirsel gerçekçilik | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 132-152. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | İtalyan Yeni Gerçekçiliği | Clarke, James (2012). “Sinema Akımları”, 25-59. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Fransız Yeni Dalgası | Bondanella, Peter ve Neupert, Richard (2016). “Dünya Sinemasında Akımlar”, 61-117. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İngiliz Belgesel Okulu ve Akımlar, İngiliz Yeni Dalgası ve Özgür Sinema | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 236-250. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Üçüncü Sinema | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 271-285. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Çek Yeni Dalgası | Badley, Linda (2016). “Çek Yeni Dalgası”, Dünya Sinemasında Akımlar, 67-80. Teksoy, Rekin (2005). “Sinema Tarihi-I” Oğlak Yayınları, 437-444. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Yeni Alman Sineması | Clarke, James (2012). Sinema Akımları, s. 165-172. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Yeni Amerikan Sineması | Coşkun, Esen (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, s. 250-271. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Devrimden önce ve sonra, Yeni İran sineması | Mottahedeh, Negar (2016). Yeni İran Sineması, Dünya Sinemasında Akımlar, s. 269-287. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Dogma 95 | Badley, Linda (2016). Danimarka Dogması, Dünya Sinemasında Akımlar, s. 137-159. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |