AIS431 Toplumda Kadın ve Medya

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS431
Ad Toplumda Kadın ve Medya
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kadının toplumdaki yeri ve çeşitli ideolojik yapılar aracılığı ile konumlandırma stratejileri anlatılarak kadının medyada temsil edilme biçimleri değerlendirilip temsil stratejilerinin yorumlanmasını sağlamaktır

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, feminist teori çerçevesinde toplumda kadın sosyal kültürel ve ekonomik boyutları ile ele alınacaktır. Bu yaklaşımla medyada kadın temsil stratejileri oluşma biçiminin neden ve sonuçları ortaya konulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Sanat, Cinsiyet ve Sanat Tarihi; Feminist Eleştiri – Ahu Antmen Son Sömürge: Kadınlar – Maria Mies, Veronika Bennholdt-Thomsen, Claudia Von Werlhof Bekâretin El Değmemiş Tarihi – Hanne Blank Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadın – Şirin Tekeli Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler – Evelyn Fox Keller

Notlar

Sömürgeci Fanteziler; Oryantalist Söylemde Kültürel ve Cinsel Fark – Meyda Yeğenoğlu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu ders sonunda öğrenciler, toplumda kültürel, sosyal ve ekonomik olarak kadının konumlandırıldığı yeri fark eder
ÖÇ02 Kadına ilişkin rollerin toplumsal yapı içinde öğrenilme biçimleri konusunda bilinçlenir
ÖÇ03 Kadının toplumdaki yeri ile ideolojik düşünce arasında ilişki kurar
ÖÇ04 Türkiyede feminist hareketin gelişimini tarihsel sürecinde değerlendirir
ÖÇ05 Liberal feminizm, Marksist, İslami, Küresel ve Radikal feminizmin medyayı nasıl değerlendirdiğini açıklar
ÖÇ06 Kadınların medyada sunum stratejileri konusunda bilinç düzeyi artar
ÖÇ07 Çeşitli medya kanallarındaki ve medya içeriklerindeki kadın temsillerinin değerlendirebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin tanıtımı, dersin amaç ve beklentileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tarihsel süreçte toplumda kadın Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173-192. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Osmanlı Döneminde Kadının yeri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Cumhuriyetin ilk yılları ve kadın meselesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 80li yıllar ve feminist hareketin başlaması Şirin Tekeli, Kadınlar için, Alan yayıncılık, İstanbul, 1998 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 90lı yıllar ve kadın örgütlerinin kurulması ve ikinci dalga feminizm Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal yapıda kurucu unsur olarak dil okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Medyada dil ve söylem okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hall ın bakışında temsil stratejileri Hall, S. (2008) Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. Çelenk, S. (der.) içinde. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Basım Yayım. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Medyada kadına ilişkin temsil stratejileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kadının medyada sunum incelemeleri-haberler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kadının medyada sunum incelemeleri-reklam ve diziler okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Kadının medyada sunum incelemeleri-sinemada kadın temsilleri Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:48