Genel Bilgi
Kod | AIS431 |
Ad | Toplumda Kadın ve Medya |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kadının toplumdaki yeri ve çeşitli ideolojik yapılar aracılığı ile konumlandırma stratejileri anlatılarak kadının medyada temsil edilme biçimleri değerlendirilip temsil stratejilerinin yorumlanmasını sağlamaktır
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, feminist teori çerçevesinde toplumda kadın sosyal kültürel ve ekonomik boyutları ile ele alınacaktır. Bu yaklaşımla medyada kadın temsil stratejileri oluşma biçiminin neden ve sonuçları ortaya konulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Sanat, Cinsiyet ve Sanat Tarihi; Feminist Eleştiri – Ahu Antmen Son Sömürge: Kadınlar – Maria Mies, Veronika Bennholdt-Thomsen, Claudia Von Werlhof Bekâretin El Değmemiş Tarihi – Hanne Blank Kadın Bakış Açısından 1980’ler Türkiye’sinde Kadın – Şirin Tekeli Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler – Evelyn Fox Keller
Notlar
Sömürgeci Fanteziler; Oryantalist Söylemde Kültürel ve Cinsel Fark – Meyda Yeğenoğlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders sonunda öğrenciler, toplumda kültürel, sosyal ve ekonomik olarak kadının konumlandırıldığı yeri fark eder |
ÖÇ02 | Kadına ilişkin rollerin toplumsal yapı içinde öğrenilme biçimleri konusunda bilinçlenir |
ÖÇ03 | Kadının toplumdaki yeri ile ideolojik düşünce arasında ilişki kurar |
ÖÇ04 | Türkiyede feminist hareketin gelişimini tarihsel sürecinde değerlendirir |
ÖÇ05 | Liberal feminizm, Marksist, İslami, Küresel ve Radikal feminizmin medyayı nasıl değerlendirdiğini açıklar |
ÖÇ06 | Kadınların medyada sunum stratejileri konusunda bilinç düzeyi artar |
ÖÇ07 | Çeşitli medya kanallarındaki ve medya içeriklerindeki kadın temsillerinin değerlendirebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı, dersin amaç ve beklentileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarihsel süreçte toplumda kadın | Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173-192. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Osmanlı Döneminde Kadının yeri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cumhuriyetin ilk yılları ve kadın meselesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | 80li yıllar ve feminist hareketin başlaması | Şirin Tekeli, Kadınlar için, Alan yayıncılık, İstanbul, 1998 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | 90lı yıllar ve kadın örgütlerinin kurulması ve ikinci dalga feminizm | Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Toplumsal yapıda kurucu unsur olarak dil | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Medyada dil ve söylem | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hall ın bakışında temsil stratejileri | Hall, S. (2008) Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası. Çelenk, S. (der.) içinde. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Basım Yayım. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Medyada kadına ilişkin temsil stratejileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kadının medyada sunum incelemeleri-haberler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kadının medyada sunum incelemeleri-reklam ve diziler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kadının medyada sunum incelemeleri-sinemada kadın temsilleri | Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |