Genel Bilgi
Kod | AIS430 |
Ad | Sinema ve Edebiyat |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | İlker ZOR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yazınsal metinlerin başka bir anlatım platformu olan sinema ve televizyona aktarım sürecinin nasıl gerçekleştiğini, konunun teorik çerçevesini de dikkate alarak açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Anlatı formu olarak sinema kuramı çerçevesinde, edebiyat eserlerinden romanın sinema ve televizyona uyarlanması ve bu süreçte değişen anlatım dili gibi konular dikkati çekmektedir. hatta çoğu kaynaklarda sinema için "tüm sanatların bileşkesi" denilmektedir. sinemanın kendini hissettirmeye başladığı zamanlardan bugüne en güçlü ve kesintisiz birlikteliği şüphesiz edebiyatla olmuştur. öyle ki ne sinema edebiyatsız ne de edebiyat sinemasız kalabilmiştir yıllar boyu. İki alan arasındaki farkın kaynağı öncelikli olarak dilleridir. Sinema metinleri, söz dizilerinden değil, görüntü dizilerinden oluşur. Bu nedenle sinema ve edebiyat, anlatı dilleri bakımından ayrılmaktadır. Shakespeare’in “sahnemizin kısa, iki saatlik trafiği” dediği, gerçek zaman kesitiyle sınırlanmıştır film. Yazınsal metinler ise okuyucunun sonlandırıp sonlandırmama isteğine göre bitmektedir. Daha kısa süreli bir anlatımla sınırlı olmasına karşın film doğasında edebiyatın sahip olmadığı resimsel olanakları taşır. Yazıya aktarılamayan şeyler görüntüyle verilebilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Cartmell, Deborah. 2012. A Companion to Literature, Film, and Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Cartmell, Deborah ve Imelda Whelehan. 2007. The Cambridge Companion to Literature on Screen. Cambridge: Cambridge University Press.
Notlar
Çakır, Süreyya. 2013. Siyasal/İdeolojik Göstergeler Açısından Metinlerarasılık: Kemalist İdeolojinin Temel Belirteçlerinin Sinema ve Edebiyattaki Uzantıları. folklor/edebiyat, 19 (75), 37–50. Çakır, Süreyya. 2019. Sinema ve Edebiyat İlişkisine Yöntemsel Bir Bakış. SineFilozofi, Özel Sayı, 437–452. Kırel, Serpil. 2004. Uyarlamak mı? Uyumlanmak mı? : “Tersyüz - Adaptation”. Galatasaray Üniversitesi İlet-i-şim Dergisi, 1, 115–134. Murray, Simone. 2012. The Adaptation Industry: The Cultural Economy of Contemporary Literary Adaptation: New York ve Londra: Routledge. Stam, Robert. 2004. Literature Through Film: Realism, Magic, and The Art of Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Stam, Robert ve Alessandra Raengo. 2004a. Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd. Stam, Robert ve Alessandra Raengo. 2004b. A Companion to Literature and Film. Malden ve Oxford: Wiley–Blackwell Publishing Ltd.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hikaye, roman ve senaryo kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Edebiyat ürünü ile sinema ürünlerini karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Edebiyat ürününün, sinema ürününe dönüşürken uğradığı değişimi gösterir. |
ÖÇ04 | Edebiyat ve sinema arasındaki geçişleri çözümler. |
ÖÇ05 | Edebiyatın sinemaya etkilerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Klasik edebiyat ürünlerinden yapılmış olan uyarlama örneklerini bilir. |
ÖÇ07 | Öğrenciler Türk sinemasını yakından tanıyarak, edebiyat uyarlamaları örnekleri hakkında bilgi sahibi olurlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve dersin genel çerçevesinin sunumu. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sinema ve Edebiyat İlişkisi; Sinema ve Edebiyat İlişkisine Yöntemsel Bir Bakış | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sinemanın Kaynağı Olarak Edebiyat: Uyarlamalar, Olanaklar ve Sorunlar | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Uyarlama Biçimleri: Kaynak Eser ve Film İlişkisi | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Roman Uyarlamaları I Okuma, İzleme ve Tartışma: Don Kişot (Miguel de Cervantes, 1605–1615) ve The Man Who Killed Don Quixote (Terry Gilliam, 2018). Okuma, İzleme ve Tartışma: Frankenstein (Mary Shelley, 1823) ve Mary Shelley’s Frankenstein (Kenneth Branagh, 1994). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Roman Uyarlamaları II Okuma, İzleme ve Tartışma: Uzayda Piknik (Arkadi & Boris Ştrugatski, 1972) ve Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979). Okuma, İzleme ve Tartışma: İhtiyar Adam ve Deniz (Ernest Hemingway, 1952) ve The Old Man and The Sea (Aleksandr Petrov, 1999). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Roman Uyarlamaları III Okuma, İzleme ve Tartışma: Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok (Erich Maria Remarque, 1929) ve All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930). Okuma, İzleme ve Tartışma: Karanlığın Yüreği (Joseph Conrad, 1899) ve Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Roman Uyarlamaları IV Okuma, İzleme ve Tartışma: Otomatik Portakal (Anthony Burgess, 1962) ve A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1971). Okuma, İzleme ve Tartışma: Dövüş Kulübü (Chuck Palahniuk, 1996) ve Fight Club (David Fincher, 1999). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Roman Uyarlamaları V Okuma, İzleme ve Tartışma: Trainspotting (Irvine Welsh, 1993) ve Trainspotting (Danny Boyle, 1996). Okuma, İzleme ve Tartışma: Koku: Bir Katilin Hikâyesi (Patrick Süskind, 1985) ve Perfume: The Story of a Murderer (Tom Tykwer, 2006). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Roman Uyarlamaları VI Okuma, İzleme ve Tartışma: Vurun Kahpeye (Halide Edip Adıvar, 1926) ve Vurun Kahpeye (Ö. Lütfi Akad, 1949) Vurun Kahpeye (Orhan Aksoy, 1964) Vurun Kahpeye (Halit Refiğ, 1973). Okuma, İzleme ve Tartışma: Bereketli Topraklar Üzerinde (Orhan Kemal, 1954) ve Bereketli Topraklar Üzerinde (Erden Kıral, 1980). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Roman Uyarlamaları VII Okuma, İzleme ve Tartışma: Yılanların Öcü (Fakir Baykurt, 1959) ve Yılanların Öcü (Metin Erksan, 1962). Okuma, İzleme ve Tartışma: Susuz Yaz (Necati Cumalı, 1962) ve Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tiyatro Oyunu Uyarlamaları I Okuma, İzleme ve Tartışma: Romeo ve Juliet (William Shakespeare, 1595) ve West Side Story (Robert Wise & Jerome Robbins, 1961). Okuma, İzleme ve Tartışma: Hamlet (William Shakespeare, 1603) ve Hamlet (Michael Almereyda, 2000). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Tiyatro Oyunu Uyarlamaları II Okuma, İzleme ve Tartışma: Macbeth (William Shakespeare, 1606) ve Kumonosu-jô (Akira Kurosawa, 1957). Okuma, İzleme ve Tartışma: King Lear (William Shakespeare, 1605–1606) ve Ran (Akira Kurosawa, 1965). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hikâye Uyarlamaları Okuma, İzleme ve Tartışma: Menekşeli Vadi (Sait Faik Abasıyanık, 1968) ve Vesikalı Yârim (Ö. Lütfi Akad, 1968). Okuma ve İzleme: Androidler Elektrikli Koyun Düşler mi? (Philip K. Dick, 1968) ve Blade Runner (Ridley Scott, 1982). | Okuma, İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Bütünleme Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |