Genel Bilgi
Kod | AA007 |
Ad | Parçacık Astrofiziği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSEL KAYIŞ TOPAKSU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı parçacık astrofiziğinin temel süreçlerini kavratmaktır
Dersin İçeriği
Temel Parçacıklar, Temel etkileşmeler, Yüklü parçacıkların madde ile etkileşimi, Yüksüz parçacıkların madde ile etkileşimi, sinkrotron ışınımı, kozmik ışınlar, Astrofiziksel ölçümler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Particle Physics, B.R. Martin and G. Shaw
Notlar
Particle Astrophysics, Donald Perkins
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel parçacıklar ve aralarındaki temel etkileşimleri öğrenir |
ÖÇ02 | parçacıkların madde ile etkileşimini öğrenir |
ÖÇ03 | Astrofizikten temel ışınım süreçlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Astrofiziksel ölçümlerin nasıl yapıldığını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Parçacıklar | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Temel Etkileşmeler I | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Temel Etkileşmeler II | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Yüklü parçacıkların madde ile etkileşimi | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yüksüz parçacıkların madde ile etkileşimi, | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | sinkrotron ışınımı | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | bremsstrahlung ışıması | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | kozmik ışınlar | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Çerenkov radyasyonu | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Nötrinolar | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Karanlık madde | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Astrofiziksel ölçümler I | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Astrofiziksel ölçümler II | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Problemler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava yönelik çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |