Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| ECZACILIK FARMAKOLOJİSİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | EFR501 |
| Ad | Farmakokinetik ve Farmakodinamik Temel Kavramlar (Z) |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel farmakokinetik ve farmakodinamik kavramları anlatmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
İlaçla ilgili temel kavramlar, ilaç uygulama yolları, ilaçların biyolojik membranlardan geçişi, ilaçlarla ilgili farmakokinetik ve farmakodinamik olaylar, doz konsantrasyon-etki ilişkileri, ilaçların etkisini degiştiren faktörler, ilaçlar etkileşmeleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. Pelikan Yayınları 2019. 2-Katzung Bertram G. Basic and Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books 2018. 3-Brunton Knollmann Dandan Laurence, Bjorn, Randa Hilal Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics-13 th Edition McGraw-Hill Medical Books 2018. 4- Ritter, Flower, Henderson, Rang James, Rod, Graeme, Humphrey Rang Dale's Pharmacology 8th Edition Churchill Livingstone,2016
Notlar
Büyüknacar HS, Ders notları (2024)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Farmakolojinin temel kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ02 | İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Farmakolojinin dallarını sıralar. |
| ÖÇ04 | İlaçların sınıflandırılması, ilaçların adlandırılmasını,eşdeğerlik kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ05 | İlaçların biyolojik membranlardan geçişi ve absorpsiyon olayını açıklar ve ilaç uygulama yolları sıralar. |
| ÖÇ06 | İlaçların dağılımını ve biyotransformasyon olayını açıklar, karaciğer mikrozomal enzimlerin ilaç metabolizmasındaki rolünü açıklar. |
| ÖÇ07 | İlaçların itrahını ve itrah yollarını açıklar. |
| ÖÇ08 | İlaçların etki mekanizmalarının neler olduğunu açıklar. |
| ÖÇ09 | Farmasötik, farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşmeleri açıklar. |
| ÖÇ10 | Genetik farklılığa göre ilaçların metabolizması ve etkilerinin bireyler arasında değişiminin önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 5 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişkiyi açıklar. | 5 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 4 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin önemi, işleyişi ve değerlendirme yönteminin öğrenciye açıklanması. Farmakolojiye giriş yapılması | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | İlaçların Biyolojik Membranlardan Geçişi ve Absorpsiyon | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | İlaçların Uygulama Yolları | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | İlaçların Dağılımı | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | İlaçların Biyotransformasyonu | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | İlaçların İtrahı ve Eliminasyon Kinetiği | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Doz konsantrasyon Etki İlişkisi | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
| 9 | İlaçların Etki Mekanizması | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Reseptör ve İlaç-Reseptör İlişkisi | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | İlaçların Arasındaki Etkileşmeler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Farmakogenetik | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Akut İlaç Zehirlenmesi Tedavisinde Temel İlkeler | Ders kitaplarının ilgili bölümünün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||