Genel Bilgi
Kod | BMM027 |
Ad | Biyomedikal mühendisliği İçin Yapay Zeka |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Amacı / Hedefi
Yapay zeka yöntemlerini kavramak ve biyomedikal uygulamaları ile ilgili bilgi birikimi edinmektir.
Dersin İçeriği
Regresyon ve sınıflamanın temelleri, öğrenme algoritmaları, yapay sinir ağları, bulanık mantık, genetik algoritma, karar ağaçları, destek vektör makinesi
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Tom M. Mitchell, Machine Learning, McGraw Hill, 1997, ISBN: 9780070428072,0070428077.
Notlar
E. Alpaydin, Introduction to Machine Learning, MIT Press, third edition, 2014, ISBN: 0262028182,9780262028189.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sınıflama ve fonksiyon yaklaştırmayı ve uygulama farklarını bilir. |
ÖÇ02 | Hata minimizasyonu ve gerekli matematik işlemleri bilir. |
ÖÇ03 | Eğiticili öğrenen MLP yapay sinir ağlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Eğiticili öğrenen RBF yapay sinir ağlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Eğiticili öğrenen GRNN ve PNN yapay sinir ağlarını tanır. |
ÖÇ06 | Eğiticisiz öğrenen kendini inşa eden yapay sinir ağını bilir. |
ÖÇ07 | Bulanık mantığı ve uygulama alanlarını bilir. |
ÖÇ08 | Genetik algoritmayı bilir ve optimizasyon problemlerinde kullanır. |
ÖÇ09 | Karar ağaçlarını entropy ve bilgi kazancına göre tasarlar. |
ÖÇ10 | Lagrange enterpolasyonunu bilir destek vektör makineleri için kullanır. |
ÖÇ11 | Destek vektör makinelerini kernel metodlarla kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hata minimizasyonu ve LMS algoritması | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Eğim düşümü, en küçük adımlar ve Levenberg Marquardt algoritmaları | İnternetten konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yapay sinir ağlarına giriş | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Eğiticili öğrenme ve Perceptron öğrenme algoritması | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | MLP yapay sinir ağı | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | RBF yapay sinir ağı | Ders kitabının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | GRNN ve PNN yapay sinir ağları | Tanıtıcı makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ders yansı ve notlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Eğiticisiz öğrenme ve SOM yapay sinir ağı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Bulanık Mantık | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Karar ağacı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Genetik algoritma | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Lagrange enterpolasyonu | İnternetten konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Destek vektör makinesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Veri kümeleri üzerinde çalışmak | İnternetten konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders yansı ve notlarının tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |