Genel Bilgi
Kod | BMM003 |
Ad | Nöron ve Biyolojik Ağlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA GÜVEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Nöron ve nöron ağları hakkındaki temel bilgileri vermek.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında: Biyolojik Nöron membranlarının temel yapısı ve elektriksel özellikleri, elektrodifüzyon ve dinlenim potansiyeli. Sinir sisteminin yapısı ve organizasyonu. Sinir sistemindeki nöron tipleri, sinaptik bağlantılar ve nöron yolları ve ağ yapıları. Refleks arkları. Reseptör tipleri. Sinir impulslarının işlenmesi. İnsan beyninde öğrenme. Elektronik veya yapay nöron ağları ile biyolojik nöron ağlarının karşılaştırılması yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
"J.D. Enderle, S.M. Blanchard, J.D.Bronzino, “Introduction to Biomedical Engineering”, Wiley, 2008. " J. Aston, “Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement”, Merrill Publishing Company, 1990. J.G. Webster, “Medical Instrumentation Application and Design”, John Wiley Sons, 2010 Lecture Notes Valerie Scanlon, Tina Sanders, “Essentials of anatomy and physiology”, 5.edition, 2007. Guyton physiology
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik neuron and neuron ağları hakkında temel bilgi verir. |
ÖÇ02 | İnsan vucudundaki nöron tiplerini tanımlar |
ÖÇ03 | Nöron ağlarını açıklar. |
ÖÇ04 | Sinaptik iletimi açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nöron hücreleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Santral ve periferik sinir sistemi anatomisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Santral ve periferik sinir sisteminin fizyolojisi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinir hücre potansiyelinin iyonik temelleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Nöron ve aksonlarda aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sinaptik iletim | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bileşik aksiyon potansiyelleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Periferik ve merkezi sinir sisteminde nöron tipleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Nöronlar arasında bağlantılar | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Periferik sinir sisteminde nöron grupları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Santral sinir sisteminde nöron grupları | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Reseptör ve nöron | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Nöronlarda karar verme süreçleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Elektroensefalografi | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarından çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |