Genel Bilgi
Kod | BMM0068 |
Ad | Elektromanyetik Uyumluluk |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUTLU AVCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı kablolu ve kablosuz tüm elektronik teknolojilere özgü Elektromanyetik bozulma, Elektromanyetik bağışıklık, Elektromanyetik parazit, Elektromanyetik uyumluluk ile ilişkili sorunların farkındalığını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Elektromanyetik uyumluluk (EMC), elektromanyetik bir ortamda amaçlandığı gibi çalışacak elektronik sistemlerin oluşturulması konusudur. Sistemler elektromanyetik girişime (EMI) neden olmamalıdır. Ayrıca, kendilerinden veya diğer sistemlerden EMI'ye duyarlı da olmamalıdırlar. Bu ders, elektromanyetik kaynaklar, farklı kuplaj mekanizmaları, elektronik cihazların elektromanyetik girişimden nasıl etkilendiği ve EMC standartlarına uygun elektronik sistemlerin nasıl tasarlanacağı hakkında temel bir anlayış sağlamak için tasarlanmıştır. Konular, elektronik sistemler için EMC gereksinimlerinden; elektromanyetik gürültü kaynakları; kuplaj mekanizmaları; yayılan ve iletilen emisyonlar ve duyarlılık; karışma, topraklama ve ekranlama; EMC için sistem tasarımının yanı sıra.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
C. R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, 2nd Ed., John Wiley and Sons, New York, 2006
Notlar
David A. Weston, CRC Press, Second Edition, 2001, ISBN: 0824788893,9780824788896,9780585428031
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | EMI ve EMC kavramlarını bilir ve ifade eder. |
ÖÇ02 | Devrede EMI kaynağı oluşturacak kısımları tanır. |
ÖÇ03 | Devrede EMI kurbanı olacak kısımları tanır. |
ÖÇ04 | Elektro Manyetik Uyumluluğun önemini bilir. |
ÖÇ05 | PCB de EMC için gerekli tasarımı yapar. |
ÖÇ06 | Tümleşik devreler için EMC standartlarını bilir ve buna göre serim tasarlar. |
ÖÇ07 | Tümleşik devre tasarımında EMI testi yapar. |
ÖÇ08 | Electro Statik Deşarj modellerini bilir. |
ÖÇ09 | İnsan vücudu teması için ESD koruma tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan güncel bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak yeni çözümlere ulaştırabilme. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme ve o bilim dalında uzmanlaşma. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, teorik ve benzetim tabanlı tasarım yapma, deney tasarlama ve sonuçları yorumlayabilme. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri, yazılım, donanım ve hesaplama araçlarını geliştirme. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ve diğer disiplinlere mensuplar ile birlikte bilimsel çalışmalar yapabilme. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme, bildiri ve makale yazma. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | EMI ve EMC'ye giriş | Gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Elektronik Sistemler için EMC ihtiyacı | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İletim Hatları | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sinyal Bütünlüğü | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bileşenlerin İdeal Olmayan Tavırları | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | İletim Yoluyla Yayılım | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İletim Yolu Bağışıklığı | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitabının konu arkası sorularının çözülmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Saçılımla Yayılım | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Saçılıma Bağışıklık | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Karşılıklı etkileşim | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Zırhlama | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Elektro Statik Deşarj | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | EMC için Sistem Tasarımı | Ders kaynak kitabının ilgili sayfalarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | EMC Applications | Literatürdeki EMC uygulamalarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |