Genel Bilgi
Kod | BMM0044 |
Ad | Biyopotansiyellerin Temelleri Ve Ölçülmesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET AYDIN |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyosinyallerin temellerinin anlaşılması, arkasında yatan kimyasal sürecin anlaşılması ve modellenebilmesi, enstrumantasyona yönelik temel donanımın öğretilmesi ve gerekli matematiksel yöntemlerin aktarılması.
Dersin İçeriği
Merkezi Sinir Sistemi ve Çevresel Sinir Sistemini Yapısı, Hücrelerdeki elektriksel sinyaller, Nernst Denklemi, Elektriksel sinyallerin kimyasal tabanı, İyon kanalları, Sinyallerde zaman ve uzay, Sinaptik-sonrası alıcılar, Nöral ileticiler ve patoloj, Biyolojik iletkenlerin modelleri, Aksiyon potansiyeli, Hodgkin-Huxley Modeli, Numerik Metodlar: Hodgkin-Huxley çözümü, Runge-Kutta Python çözümü
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
S. Grimnes, G. Martinsen, Bioimpedance and Bioelectricity Basics
Notlar
B. He, "Modelling and Imaging of Bioelectrical Activity"
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci biyosinyallerin temellerini ve kaynağını öğrenir |
ÖÇ02 | Biyosinyallerin oluşum sistemlerini modelleyebilir |
ÖÇ03 | Bu modelleri Python ortamında gerçekleştirebilir |
ÖÇ04 | Ölçüm için gerekli temel enstrumantasyon yöntemlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan güncel bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak yeni çözümlere ulaştırabilme. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme ve o bilim dalında uzmanlaşma. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verileri çözümleme, teorik ve benzetim tabanlı tasarım yapma, deney tasarlama ve sonuçları yorumlayabilme. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri, yazılım, donanım ve hesaplama araçlarını geliştirme. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ve diğer disiplinlere mensuplar ile birlikte bilimsel çalışmalar yapabilme. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme, bildiri ve makale yazma. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Merkezi Sinir Sistemi ve Çevresel Sinir Sistemini Yapısı | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hücrelerdeki elektriksel sinyaller, | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Nernst Denklemi, Elektriksel sinyallerin kimyasal tabanı | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İyon kanalları, Sinyallerde zaman ve uzay | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sinaptik-sonrası alıcılar, Nöral ileticiler ve patoloj | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Biyolojik iletkenlerin modelleri | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Aksiyon potansiyeli | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hodgkin-Huxley Modeli I | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Hodgkin-Huxley Modeli II | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Euler Metodu, Runge-Kutta Metodu | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Numerik Metodlar: Hodgkin-Huxley çözümü, Runge-Kutta Python çözümü | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Biyoelektrik Uygulamaları I: Parkinson | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Biyoelektrik Uygulamaları II: Epilepsi | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Biyoelektrik Uygulamaları III: Bağımlılık | Kitapta ilgili bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |