Genel Bilgi
Kod | GTT110 |
Ad | Güneş Enerjisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. SERKAN BELLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile Güneş enerjisi montaj yerinin tespiti, montaj yerini hazırlama, kollektör montajı, su depo montajı, tesisat bağlantılarını ve bakım onarımını yapma yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Güneş ve güneş enerjisi, sera etkisi, güneş enerjisi uygulama alanlarının sınıflandırılması, güneş enerjisi uygulamaları, hacim soğutma, güneşli pişirme, elektrik üretim sistemi, merkezi alıcı güç santralleri, pasif ısıtma sistemleri, yeryüzüne gelen güneş ışınımı (Direkt, yayılı, yansıyan), toplam güneş ışınımı, güneş ışınımı ölçümleri (Pyranometer, pyrheliometer), güneş enerjisi toplayıcıları, düzlemsel güneş toplayıcıları (Saydam örtü, yutucu levha, ısı yalıtım, toplayıcı kasası), toplayıcı verim testleri, toplayıcı dayanıklılık testleri, vakumlu güneş toplayıcıları (Cam tüp, yutucu yüzey, ısı transfer akışkanı, ısı boruları, manifold sistemi), vakumlu güneş toplayıcı çeşitleri (Açık sistem, kapalı sistem), cam vakum boru, ısı borulu vakum boru, süper iletken metal vakum boru, yoğunlaştırıcı sistemler, güneş enerjili sıcak su sistemleri, doğal dolaşımlı sistemler, cebri dolaşımlı sistemler, açık dolaşımlı sistemler, kapalı dolaşımlı sistemler, güneş enerjili sıcak su sistemlerinin projelendirilmesi, otomatik kontrol, sistem dizaynı, kollektör yönü ve eğim açıları, güneş enerjisiyle soğutma, su damıtma, kurutma, sera ısıtması, hacim ısıtma, güneş fırınları ve pişiricileri, güneş enerjili su ısıtma sistemlerinin kurulumunda dikkat edilmesi gerekenler, boru ve armatür bağlantıları, tek depo, çift depo, seri bağlantı, paralel bağlantı, Thickelman bağlantı, tesisatta havanın tahliyesi, kolektörlerde basınç düşümü.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Güneş Enerjisi Prof. Dr. Abdulvahap YİĞİT, Yrd. Doç. Dr. İbrahim ATMACA, Alfa Aktüel, 2010
Notlar
https://www.mmoteskon.org/wp-content/uploads/teskonkitaplar/teskon2013/teskon2013-Cilt2.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Güneşin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Güneş enerjisi kullanım alanlarını sıralar. |
ÖÇ03 | Güneş enerjisi kollektörünün montaj açısını ve yönünü tespit eder. |
ÖÇ04 | Düzlemsel güneş toplayıcısının çalışma şeklini ve montaj parçalarını açıklar. |
ÖÇ05 | Vakumlu güneş toplayıcısının çalışma şeklini, çeşitlerini ve montaj parçalarını açıklar. |
ÖÇ06 | Yoğunlaştırıcı, damıtma, kurutma, hacim ısıtma ve güneş pişirici sistemlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Dolaşım şekline göre güneş enerjisi sistemlerini açıklar. |
ÖÇ08 | Güneş kollektörlerinde ki boru bağlantı şekillerini ayırt eder. |
ÖÇ09 | Güneş enerjisi sistemlerinin bakım ve onarımını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik bilimlerdeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tesisatçılıkla ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Isıtma, doğal gaz, sıhhi tesisat sistemlerini ve sistemlerde kullanılan ekipmanları tanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje okur, bakımla ilgili stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konut ve fabrika ortamlarındaki mevcut sistemlerin montaj, demontaj ve bakım işlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve merkezi sistemlerde karşılaşılabilecek problemlere karşı çözüm önerilerinde bulunur. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sorun karşısında eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için adım adım ilerleme yöntemini kullanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik el aletlerinin doğru kullanımı için araştırır sorgular daha sonra uygulamaya geçer. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik alandaki bilgileri araştırma yöntemlerini kullanarak sorgular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuvarı kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atölye ortamında deneme yöntemini ve tekniğine göre uygulama yöntemini kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle davranır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ingilizceyi, doğalgaz ve tesisat alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlilikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/teknik gelişmeleri takip eder ve bunları teknik hayatında uygular. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Milli Eğitim Temel Kanunu´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur ve bunları teknik hayatında uygular. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güneş ve güneş enerjisi, sera etkisi | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Güneş enerjisi uygulama alanlarının sınıflandırılması, güneş enerjisi uygulamaları | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Hacim soğutma, güneşli pişirme, elektrik üretim sistemi, merkezi alıcı güç santralleri | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Pasif ısıtma sistemleri | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
5 | Yeryüzüne gelen güneş ışınımı (Direkt, yayılı, yansıyan), toplam güneş ışınımı, güneş ışınımı ölçümleri (Pyranometer, pyrheliometer) | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Güneş enerjisi toplayıcıları, düzlemsel güneş toplayıcıları (Saydam örtü, yutucu levha, ısı yalıtım, toplayıcı kasası), toplayıcı verim testleri, toplayıcı dayanıklılık testleri | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | Vakumlu güneş toplayıcıları (Cam tüp, yutucu yüzey, ısı transfer akışkanı, ısı boruları, manifold sistemi) | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vakumlu güneş toplayıcı çeşitleri (Açık sistem, kapalı sistem), cam vakum boru, ısı borulu vakum boru, süper iletken metal vakum boru | İş Güvenliği Ekipmanlarının Giyilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
10 | Yoğunlaştırıcı sistemler | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Güneş enerjili sıcak su sistemleri, doğal dolaşımlı sistemler, cebri dolaşımlı sistemler, açık dolaşımlı sistemler, kapalı dolaşımlı sistemler | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Güneş enerjili sıcak su sistemlerinin projelendirilmesi, otomatik kontrol, sistem dizaynı, kollektör yönü ve eğim açıları | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
13 | Güneş enerjisiyle soğutma, su damıtma, kurutma, sera ısıtması, hacim ısıtma, güneş fırınları ve pişiricileri | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Güneş enerjili su ısıtma sistemlerinin kurulumunda dikkat edilmesi gerekenler, boru ve armatür bağlantıları, tek depo, çift depo | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
15 | Seri bağlantı, paralel bağlantı, Thickelman bağlantı, tesisatta havanın tahliyesi, kolektörlerde basınç düşümü | Konu Özetini Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |